Dieta dla cukrzyka – leczenie żywieniowe i jadłospis

W leczeniu cukrzycy bardzo ważny element stanowi odpowiednia dieta. Właściwe żywienie pozwala na utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi! Jadłospisy powinny więc być układane przez profesjonalnego dietetyka, zgodnie z indywidualnymi uwarunkowaniami chorego.

Dieta dla cukrzyka

Dzięki właściwie skomponowanej diecie diabetycy mogą aż w 90% wyregulować poziom cukru we krwi – co w ich przypadku jest podstawą leczenia.

Dieta dla cukrzyka powinna być skomponowana w taki sposób, aby chory nie przekraczał dziennych dawek spożywanych węglowodanów oraz tłuszczów. Dla każdego diabetyka limity będą jednak inne, ponieważ zależą od wielu czynników: stopnia zaawansowania choroby, ogólnego stanu zdrowia, sposobu leczenia.

Dlatego też wskazane jest, aby jadłospis dla cukrzyka był układany przez profesjonalnego dietetyka, zgodnie z dawkami węglowodanów i tłuszczów wskazanych przez lekarza prowadzącego leczenie chorego. Jeśli jesteś diabetykiem, nigdy nie korzystaj z diet ułożonych dla kogoś innego (ogólnodostępnych m.in. w internecie) – w ten sposób można sobie jeszcze bardziej zaszkodzić!

Podstawowe zasady diety dla cukrzyków – regularność w jedzeniu i piciu, brak słodkości i przekąsek

W utrzymaniu stałego poziomu cukru we krwi pomaga przede wszystkim regularność przyjmowania posiłków. Cukrzyk powinien więc spożywać 5-6 posiłków w ciągu dnia, zawsze o tej samej porze. W ten sposób diabetyk jest w stanie uniknąć dużych wahań stężenia glukozy w organizmie – co tak naprawdę może być nawet zagrożeniem dla życia.

Regularność przyjmowania posiłków pozwala na wypracowanie zwyczajów żywieniowych, dzięki którym minimalizuje się ryzyko niespodziewanego napadu głodu. Warto także wyrobić sobie nawyk picia wody – nie tylko oczyszcza organizm z toksyn, ale też jest niezbędna do jego właściwego działania. Diabetyk może także sięgać po zieloną lub czerwoną herbatę.

Diabetycy powinni całkowicie zrezygnować ze wszelkich tłustych przekąsek (typu pizza, paluszki, chipsy), na bok należy odstawić też słodycze.

Uważaj też na swoje potrawy w czasie gotowania. Warzywa, kasze i makarony, gdy są rozgotowane, przyczyniają się szybszego wzrostu poziomu cukru we krwi. W taki sposób wpływają na nasz organizm tylko w formie papki – kiedy są ugotowane al dente nie wywołują takiego efektu.

Menu dla diabetyka

W jadłospisie cukrzyka powinny znajdować się przede wszystkim produkty pełnoziarniste oraz rośliny strączkowe. Dostarczają one witamin, minerałów oraz błonnika pokarmowego, dającego poczucie sytości i przyspieszającego procesy trawienne.

Wskazówka!
Pełnoziarniste makarony, kasze i pieczywo, fasola, soja, soczewica – to produkty, które powinny znaleźć się w diecie cukrzyka.

Na talerzu diabetyka powinny często gościć ryby, które są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych z grupy omega -3 i -6. Ponadto białko znajdujące się w rybach nie tylko zaspokaja głód, ale też sprzyja rozwojowi struktur komórkowych i mięśni!

Dieta dla cukrzyków a witaminy

W diecie dla cukrzyków najważniejszą witaminą jest witamina C, ponieważ choroba negatywnie wpływa na układ odpornościowy.

Wskazówka!
Witaminy C szukaj w: kiszonej kapuście, szpinaku, papryce, natce pietruszki, cytrusach, czarnych porzeczkach, truskawkach i owocach dzikiej róży.

Ponieważ jednym z powikłań cukrzycy są problemy ze wzrokiem (a nawet utrata wzroku), w diecie koniecznie musi znaleźć się także odpowiednia dawka witaminy A.

Wskazówka!
Witaminy A szukaj w: marchwi, brokule, dyni, kabaczkach, brzoskwiniach, morelach, pomarańczach.

Magnez, chrom, wapń – nie może ich zabraknąć w menu dla diabetyka!

Spory odsetek cukrzyków cierpi również na niedobór magnezu – a pierwiastek ten może ochronić diabetyka przed problemami ze wzrokiem (jedno z wielu powikłań choroby).

Wskazówka!
Źródła magnezu: pełnoziarniste makarony, kasze i pieczywo, ciemny ryż, kakao, siemię lniane, soja, pestki dyni.

Chrom jest pierwiastkiem, który w ludzkim organizmie ułatwia regulację stężenia insuliny – hormonu bardzo ważnego dla zdrowia cukrzyków. Chrom sprawia też, że tkanki są bardziej wrażliwe na jej działanie.

Wskazówka!
Źródła chromu: brokuły, jęczmień, rabarbar, czerwone wino.

Diabetykom w większym stopniu niż osobom zdrowym grozi również nadciśnienie tętnicze. Zapobiec mu może wapń, który bierze udział w procesach tworzenia krwi oraz przewodzenia bodźców nerwowych. Równocześnie wapń wpływa pozytywnie na kondycję kości, zębów i paznokci.

Wskazówka!
Źródła wapnia: produkty mleczne – maślanka, mleko, jogurty, kefiry, sery twarogowe i żółte, serki homogenizowane.

Jadłospis dla cukrzyka – uwaga na tłuszcze!

Spożywanie tłuszczów jest konieczne dla właściwego funkcjonowania organizmu (zwłaszcza tych zawartych w rybach), jednak diabetycy muszą uważać na ich ilość. W diecie zdrowego człowieka powinny one zajmować ok. 30% całej przyjmowanej wartości kalorycznej – natomiast u cukrzyków wskaźnik ten spada do maksymalnie 25%!

Przy diecie niskotłuszczowej spożycie tłuszczów nie powinno przekraczać 40 g na dobę.

Wskazówka!
Stawiaj na tłuszcze roślinne! Do smażenia, sałatek czy zapiekanek używaj oliwy z oliwek. Zamiast po śmietanę sięgaj po jogurt naturalny – świetnie sprawdzi się w sosach czy zupach.

Warto także pamiętać, żeby spożywane tłuszcze rozkładać równomiernie na cały dzień. Dzięki temu witaminy A, D, E i K (rozpuszczalne właśnie w tłuszczach) będą lepiej wchłaniane i przyswajane przez organizm.