Dieta dr Dąbrowskiej – dla kogo dieta owocowo-warzywna?

Dieta dr Dąbrowskiej – dla kogo dieta owocowo-warzywna?

Dieta dr Dąbrowskiej, oparta na wąskiej grupie owoców i warzyw, ma na celu oczyszczenie organizmu z toksyn oraz wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych. Warto wiedzieć, że nie każdy może skorzystać z dobrodziejstw postu dr Dąbrowskiej. Istnieją też skutki uboczne, o których istnieniu lepiej wiedzieć wcześniej.

Dieta dr Dąbrowskiej – dla kogo

Chciałoby się powiedzieć: dla wszystkich, jednak są określone grupy osób, którym dieta może się szczególnie przydać i takie, które nie powinny z niej korzystać. To, co trzeba sobie koniecznie uświadomić to fakt, iż dieta dr Dąbrowskiej nie jest dietą odchudzającą. Osoby, które zdecydują się na wypróbowanie diety tylko w celu zrzucenia wagi, prawdopodobnie poczują się rozczarowane. Nawet jeśli waga chwilowo spadnie, po zakończeniu diety można spodziewać się efektu jo-jo. Istotą postu owocowo-warzywnego jest odtrucie organizmu, oczyszczenie go z toksyn oraz wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych. Dopiero utrzymanie tych nawyków po zakończeniu diety pomoże trwale i skutecznie pozbyć się nadmiarowych kilogramów. Postu dr Dąbrowskiej nie powinno się traktować jako diety-cudu. Zdecydowanie nie jest to kuracja mająca na celu likwidację tkanki tłuszczowej.

Dieta dr Dąbrowskiej – wskazania do stosowania diety owocowo-warzywnej

Dieta dr Dąbrowskiej została opracowana z myślą o profilaktyce i leczeniu chorób tzw. cywilizacyjnych. Niestety coraz częściej za stan zdrowia i kondycji odpowiada nieprawidłowa dieta i utrwalane latami złe nawyki żywieniowe. Do stosowania postu owocowo-warzywnego szczególnie zaproszone powinny poczuć się osoby z następującymi schorzeniami:

– zwyrodnienie stawów i reumatoidalne zapalenie stawów,

– zaćma,

– paradontoza,

– łuszczyca,

– wrzody żołądka i dwunastnicy,

– alergie skórne,

– astma oskrzelowa,

– nawracające zapalenie migdałków,

– miażdżyca,

– kamica nerkowa,

– zakrzepica,

– nadciśnienie,

– otyłość,

– nadwaga,

– problemy z podniesionym poziomem cholesterolu.

 

Dieta dr Dąbrowskiej – przeciwwskazania

Dieta dr Dąbrowskiej – przeciwwskazania

Zgodnie z wykładnią dr Dąbrowskiej, z jej diety nie powinny korzystać osoby, które… boją się diety. Lęk przed dietą jest powodem nadmiernego stresu, który nie sprzyja zdrowiu. Czyli przede wszystkim trzeba być naprawdę przekonanym do stosowania diety, by przejść na post owocowo-warzywny.

Ponadto istnieją schorzenia, przy których dieta jest odradzana, a wręcz zakazana. Należą do nich:

– niedoczynność nadnerczy,

– niedoczynność wielonarządowa,

– choroba nowotworowa w zaawansowanym stadium,

– nadczynność tarczycy,

– depresja.

Z diety dr Dąbrowskiej nie powinny korzystać osoby, które przeszły transplantację, kobiety w ciąży, matki karmiące, dzieci, dziewczynki w okresie dojrzewania, kobiety w czasie menstruacji. Również przyjmowanie hormonów sterydowych i cytostatyków wyklucza możliwość korzystania z diety dr Dąbrowskiej.

Dieta dr Dąbrowskiej – zasady diety

Zasady postu dr Dąbrowskiej są dość przejrzyste. Dieta składa się z dwóch etapów – pierwszy to głodówka oczyszczająca, czyli bardzo rygorystyczna dieta owocowo-warzywna. Drugi etap to wychodzenie z diety i wprowadzanie zasad zdrowego żywienia. Ideą diety jest wprowadzenie tych zasad i zdrowego stylu życia także na czas po zakończeniu stosowania diety dr Dąbrowskiej. Pierwszy etap diety powinien trwać minimum 10 dni, maksimum 40. Drugi etap powinien trwać przynajmniej tyle, ile pierwszy. Ideałem byłoby, gdyby trwał dwa razy dłużej.

Etap I – odtruwanie

Ten etap uważany jest za bardzo restrykcyjny. Na liście produktów dozwolonych znajdują się warzywa o niskiej zawartości skrobi i owoce o niskiej zawartości cukru. Dopuszczalne warzywa to:

– korzeniowe – np. marchew, buraki,

– cebulowe – np. cebula, por,

– kapustne – np. kalafior, brokuły, biała kapusta,

– dyniowate – np. ogórki, kabaczek,

– psiankowate – np. pomidory, papryka. Z pierwszego etapu wyklucza się ziemniaki.

Lista dozwolonych owoców jest bardzo krótka. Znajdują się na niej jabłka, jagody, cytryny i grejpfruty.

Owoce najlepiej jeść na surowo, warzywa o ile można, także najlepsze będą w formie surowej. Ponadto dozwolone jest gotowanie, np. zup lub potraw typu leczo, ale bez dodatków tłuszczu lub śmietany. Do codziennej diety trzeba włączyć około trzech litrów płynów, najlepiej pod postacią wody niskozmineralizowanej, herbat ziołowych i owocowych oraz soków i koktajli z dozwolonych owoców i warzyw.

Etap II – wychodzenie z diety

Ten etap to uzupełnienie diety owocowo-warzywnej z pierwszego etapu o inne warzywa i owoce, także te o większej zawartości skrobi i cukru. Dozwolone są rośliny strączkowe. Ponadto w diecie powinien znaleźć się chleb razowy, produkty mleczne, kasze i wszelkiego rodzaju ziarna, orzechy. W dalszym ciągu trzeba pamiętać o przyjmowaniu dużej ilości płynów.

Najkrótsza wersja diety dr Dąbrowskiej to minimum trzy tygodnie. W tym czasie można już wykształcić zdrowe nawyki żywieniowe, które będą kontynuowane po zakończeniu postu.

 

Dieta dr Dąbrowskiej – produkty zakazane

Nietrudno zauważyć, że w diecie dr Dąbrowskiej dominują owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste. Jest też całkiem długa lista produktów, po które sięgać nie wolno. Znajdują się na niej produkty wysoko przetworzone oraz produkty z dużą ilością konserwantów. Na listę produktów zakazanych trafiły:

– mąka

– biały cukier,

– alkohol,

– kawa,

– herbata,

– olej,

– produkty wysoko przetworzone.

W czasie trwania głodówki oczyszczającej i w drugim etapie diety zaleca się rezygnację z palenia tytoniu.

Po zakończeniu postu teoretycznie można wrócić do jedzenia wszystkiego, co było jedzone przed przejściem na dietę, jednak dr Dąbrowska stworzyła listę produktów, które warto trwale wyeliminować z diety. Znalazły się na niej:

– mięsa,

– kiełbasy i kabanosy,

– napoje gazowane,

– kawa i herbata,

– alkohol,

– słodycze,

– dżemy,

– żółty ser,

– produkty przygotowane na bazie białej mąki,

– słone przekąski typu chipsy, ale także orzechy solone,

– żywność typu instant i w proszku,

– produkty zawierające sztuczne barwniki.

Dieta dr Dąbrowskiej – spodziewane efekty

Poza oczyszczeniem organizmu z toksyn i dostarczeniem mu niezbędnej porcji witamin i mikroelementów dieta dr Dąbrowskiej niesie ze sobą inne pozytywne efekty:

– zauważalna lepsza pamięć,

– lepsza jakość snu,

– wzmocnienie organizmu i kondycji,

– zauważalny przypływ sił witalnych, tzw. zastrzyk energii,

– poprawa samopoczucia, także psychicznego,

– poprawa działania układu nerwowego,

– poprawa funkcjonowania układu immunobiologicznego,

– poprawa gospodarki hormonalnej.

Osoby, którym udało się zrealizować dietę dr Dąbrowskiej, mówią też o znaczącej poprawie kondycji skóry oraz odmłodzonym wyglądzie.

Dieta dr Dąbrowskiej – efekty uboczne

W pierwszym etapie stosowania postu owocowo-warzywnego mogą pojawić się nieoczekiwane dolegliwości związane z odtruwaniem organizmu, tzw. „kryzysy ozdrowieńcze”. Nie powinny trwać dłużej niż trzy dni (gdyby tak było i objawy, zamiast ustępować, nasilałyby się, trzeba skonsultować się z lekarzem), można spodziewać się ogólnego osłabienia, bólów głowy, nudności, mdłości, wymiotów i biegunki.

Lekarze alarmują, że długotrwałe stosowanie diety prowadzi do spowolnienia metabolizmu i problemów z trawieniem po powrocie do tradycyjnego menu. Ponadto podnoszą, że efekt spadku masy ciała niestety nie oznacza redukcji tkanki tłuszczowej tylko mięśniowej. Zmniejsza się też ilość wody w organizmie.