Dieta paleo – poznaj zasady i zalety diety paleolitycznej

Dieta paleo – poznaj zasady i zalety diety paleolitycznej

Ludzie żyjący w okresie paleolitu znali jedynie proste narzędzia, a ich dieta opierała się głównie na owocach, warzywach, mięsie oraz rybach. Do dzisiaj wiele osób uważa, że produkty tego typu są najlepiej przyswajane przez organizm i pozytywnie wpływają na zdrowie oraz sylwetkę. Jak powinna wyglądać prawidłowo skomponowana dieta paleolityczna? Co można jeść, a czego należy unikać? Przedstawiamy praktyczny poradnik!

Okres paleolitu to najdłużej trwający etap rozwoju społeczności ludzkiej, w którego czasie nastąpiła ewolucja australopiteków i ukształtowanie się gatunku homo sapiens. Ówcześni ludzie znali działanie ognia oraz proste narzędzia, a także wznosili pierwsze schronienia mieszkalne. I chociaż nie wiemy dokładnie, jakie produkty spożywali, cennych informacji dostarczają wykopaliska oraz malowidła naścienne. Obecnie wielu dietetyków zachwala dietę paleo, wzorowaną na jadłospisie ludzi z okresu paleolitu. Na czym się opiera i dlaczego warto ją stosować?

Dieta paleo – zasady

Dieta paleo została opracowana przed dra Lorena Cordaina, profesora Colorado State University w Stanach Zjednoczonych. Według niego organizm człowieka nie jest przystosowany genetycznie do spożywania niektórych produktów, dlatego należy ich unika. Profesor Cordain zachęca do powrotu do sposobu odżywiania ludzi pierwotnych, którzy spożywali jedynie to, co udało im się upolować lub zebrać. Paleo nie należy do diet ograniczających kalorie, wyklucza jedynie określone produkty spożywcze. Jako dozwolone wymienia się chude mięso, ryby i owoce morza, jajka, warzywa, owoce oraz grzyby, czyli wszystko to, co mieli do dyspozycji ludzie z okresu paleolitu. Zalecane jest także codzienne spożywanie ok. 100 g orzechów, a także włączenie do jadłospisu zdrowych tłuszczów, np. oliwy z oliwek, oleju kokosowego czy oleju lnianego. Wykluczone są natomiast oleje rafinowane, które mogą zawierać szkodliwe substancje. Bardzo istotna jest także aktywność fizyczna – w końcu ludzie pierwotni codziennie przemierzali wiele kilometrów w poszukiwaniu pożywienia. Obecnie poleca się szczególnie spacery, piesze wycieczki czy pływanie.

Produkty zabronione – dieta paleo

Produkty spożywane na diecie paleo powinny być nieprzetworzone i wartościowe pod względem odżywczym. Wykluczone jest spożywanie produktów zbożowych, cukru, roślin strączkowych, a także mleka i jego przetworów, należy też unikać dań typu fast-food, alkoholu, gazowanych napojów, słodyczy, soli oraz produktów zawierających drożdże i poddanych procesowi fermentacji (kiszonki, tofu). Niektórzy dietetycy pozwalają na pewne odstępstwa, jednak tylko wtedy, gdy zakazane produkty nie przekraczają zawartości 15% diety.

Dieta paleo – zasady

Dieta paleo – co jeść?

Podstawowym produktem spożywczym zalecanym w diecie paleo jest chude mięso, najlepiej pochodzące od zwierząt wolno żyjących. Szczególnie polecana jest dziczyzna, a więc np. jelenie, sarny, bażanty, dziki czy przepiórki. Dozwolone jest również spożywanie mięsa pochodzącego od zwierząt hodowlanych – osoby na diecie paleo mogą jeść kurczaki z ekologicznych hodowli, wołowinę, cielęcinę czy baraninę. Zalecane jest ponadto spożywanie bogatych w białko oraz zdrowe tłuszcze ryb i owoców morza. Najzdrowszy będzie łosoś, dorsz, pstrąg, tuńczyk, krewetki, makrela czy małże, powinny one jednak pochodzić z naturalnych łowisk. To samo dotyczy jajek – w diecie paleo nie zaleca się spożywania produktów od kur z chowu klatkowego.

Dieta paleo powinna też być oparta o warzywa z niską zawartością skrobi, takie jak sałata, buraki, szpinak, szparagi, brokuł, pietruszka, kalafior, marchew czy por. Można także spożywać świeże owoce – jabłka, gruszki, pomarańcze, cytryny, śliwki, maliny czy jagody. Osoby, którym zależy na zrzuceniu zbędnych kilogramów, powinny za to unikać owoców z dużą zawartością cukru, czyli bananów czy winogron.

Co pić na diecie paleo?

Dieta paleolityczna eliminuje alkohol, słodzone i gazowane napoje, a także mleko. Dozwolona jest niegazowana woda mineralna, ziołowe herbaty oraz soki owocowo-warzywne, które są cennym źródłem witamin. Należy także pamiętać o piciu optymalnych ilości płynów. Organizm codziennie wydala około 2 litrów wody, trzeba zatem na bieżąco uzupełniać niedobory, a w czasie upałów zwiększyć podaż płynów.

Efekty diety paleo

Unikanie przetworzonej żywności, spożywanie ekologicznych produktów, a także eliminacja soli szybko przynosi efekty – bez ograniczania ilości kalorii można schudnąć ok. 3 kg miesięcznie. Zrzucenie zbędnych kilogramów to oczywiście nie wszystko przy stosowaniu paleto – dieta poprawia zdrowie całego organizmu, a osoby stosujące ten sposób żywienia rzadziej zapadają na choroby serca, mają mocniejsze włosy i paznokcie, a ich skóra szybciej się regeneruje i staje się bardziej jędrna. Zwolennicy diety paleo przekonują również, że pomaga ona eliminować wiele schorzeń, np. problemy dermatologiczne (trądzik, łuszczyca), alergie, depresję czy choroby autoimmunologiczne. Dobrze zbilansowany jadłospis może też regulować gospodarkę hormonalną i pozytywnie wpływać na płodność.