Dieta przy Hashimoto – co jeść, a czego unikać?

Dieta przy Hashimoto – co jeść, a czego unikać?
Schorzenia tarczycy stanowią jedne z najbardziej rozpowszechnionych w naszym społeczeństwie chorób – szacuje się, że na zaburzenia pracy tego organu może cierpieć nawet 20% Polaków. Szczególną postacią chorób tarczycy jest Hashimoto – zaburzenie o podłożu immunologicznym, które objawia się zapaleniem gruczołu. Dlaczego dieta w chorobie Hashimoto jest tak ważna? Jakie produkty należy spożywać, a czego bezwzględnie unikać? Przedstawiamy praktyczny poradnik dla osób zmagających się ze schorzeniami tarczycy.

Choroba Hashimoto – etiologia schorzenia

Choroba Hashimoto, czyli przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy o podłożu autoimmunologicznym to choroba występująca nawet dziewięciokrotnie częściej u kobiet niż u mężczyzn. Jej nazwa pochodzi od nazwiska japońskiego lekarza, który jako pierwszy odkrył i opisał to schorzenie tarczycy. W przebiegu choroby organizm zaczyna produkować przeciwciała przeciwko tyreoperoksydazie (anty-TPO) oraz przeciwko tyreoglobulinie (anty-Tg). Komórki układu immunologicznego zaczynają atakować zdrowe tkanki tarczycy, co w konsekwencji prowadzi do stanu zapalnego oraz pojawienia się niedoczynności. Nieleczone Hashimoto może doprowadzić do całkowitego zaniku organu, dlatego bardzo istotne jest wdrożenie farmakoterapii (podawanie lewotyroksyny), a także stosowanie zbilansowanej diety bogatej w jod, cynk, selen oraz witaminę D3.

Jak rozpoznać chorobę Hashimoto?

Schorzeniu towarzyszy również szereg nieprzyjemnych symptomów, które negatywnie wpływają na komfort życia. Należy do nich między innymi: uczucie chronicznego zmęczenia, senność, wrażliwość na zimno, zwiększenie masy ciała, obrzęki śluzowe (zwłaszcza na twarzy), zaburzenia miesiączkowania, sucha skóra o żółtawym kolorycie, wypadanie włosów, dolegliwości trawienne (np. zaparcia), łamliwość paznokci, problemy z zajściem w ciążę, niskie ciśnienie tętnicze, zaburzenia pamięci oraz stany depresyjne.

Żeby rozpoznać chorobę Hashimoto, należy przeprowadzić szereg badań. W pierwszej kolejności lekarz endokrynolog wykonuje USG gruczołu lub tzw. badanie palpacyjne tarczycy, które pozwala wykryć zmianę wielkości narządu. Następnie pacjent jest kierowany na badania krwi – zaleca się zbadanie poziomu hormonu wytwarzanego przez przysadkę mózgową (TSH), który reguluje pracę tarczycy, a także hormonów tarczycowych – FT4-tyroksyny i FT3-trijodotyroniny. Bada się również obecność przeciwciał anty-TPO oraz anty-TG.

Dlaczego dieta przy Hashimoto jest tak ważna?

Dlaczego dieta przy Hashimoto jest tak ważna?

Symptomy choroby łagodzą nie tylko leki, ale również odpowiednia dieta, która pozwala uzupełnić niezbędne składniki pokarmowe i doprowadzić do remisji. Osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy oraz chorobę Hashimoto często zmagają się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu LDL i trójglicerydów, a także ze zwiększoną masą ciała. Szybkie przybieranie na wadze powoduje, że pacjenci próbują restrykcyjnych diet, ale nawet drastyczne ograniczenie ilości spożywanych kalorii nie jest w stanie przynieść satysfakcjonujących rezultatów. Głodówki mogą przynieść więcej szkody niż pożytku i rozregulować metabolizm. Dieta w chorobie Hashimoto powinna być zatem zrównoważona i pełnowartościowa.

Dieta w Hashimoto – podstawowe zalecenia

Pacjenci często zastanawiają się, jakie produkty można spożywać przy chorobie Hashimoto. Dieta powinna przede wszystkim zawierać składniki bogate w błonnik, który reguluje perystaltykę jelit, poprawia procesy trawienne i pomaga wymiatać złogi z układu pokarmowego. Produkty z dużą zawartością błonnika to między innymi:

  • śliwki,
  • banany,
  • marchew,
  • rośliny strączkowe.

To oczywiście nie wszystkie produkty, które są zalecane w chorobie Hashimoto. Dieta powinna też uwzględniać białko w postaci mięsa, jajek, zdrowe węglowodany, takie jak soczewica, kasza gryczana czy fasola. Ważne jest również uzupełnianie poziomu żelaza – jego dobrym źródłem będzie wątróbka, wołowina, żółtka jaj czy szpinak. Osoby z niedoborami selenu powinny z kolei spożywać orzechy brazylijskie – już 2 zaspokajają dzienne zapotrzebowanie na selen, oraz ryby – tuńczyka i dorsza, które są również cennym źródłem jodu. Pacjenci cierpiący na deficyt tego składnika mogą też wspomagać się suplementacją – uzupełnianie niedoborów jodu jest szczególnie istotne w przypadku kobiet w ciąży.

Dieta Hashimoto – czego unikać?

Ze względu na to, że choroby tarczycy często współwystępują z nietolerancjami pokarmowymi, wielu pacjentów jest zmuszonych do ograniczenia spożycia laktozy czy glutenu. Przy Hashimoto warto też unikać soi, która może utrudniać wchłanianie się leku – lewotyroksyny. Prawidłowa dieta wymaga również wyeliminowania produktów prozapalnych, takich jak cukier, syrop glukozowy oraz glukozowo-fruktozowy, a także mocno przetworzonych produktów spożywczych. W przypadku osób z niedoborem jodu niewskazane są ponadto tzw. goitrogeny, czyli substancje utrudniające wchłanianie się jodu i sprzyjające powstawaniu wola. Występują one w roślinach z rodziny krzyżowych (brokuł, kalafior, kapusta, brukselka, jarmuż czy szpinak), jednak dezaktywują się przy obróbce termicznej żywności.