Jak obniżyć podwyższony poziom cukru we krwi?

Podwyższony poziom cukru we krwi jest dla naszego zdrowia niebezpieczny, ponieważ może doprowadzić do uszkodzenia nerek, wzroku, systemu nerwowego, naczyń krwionośnych lub spowodować zaburzenia pracy serca. Co zrobić, by jak najszybciej zbić poziom cukru do bezpiecznej wartości? Jak nie doprowadzić do jego ponownego wzrostu?

Co odpowiada za podwyższony poziom cukru?

Podwyższony poziom cukru nazywamy hiperglikemią. Występuje zazwyczaj u osób prowadzących nieprawidłowy styl życia, czyli nieprzywiązujących uwagi do menu, stroniących od wysiłku fizycznego, zmagających się z nadprogramowymi kilogramami. Lekarze zgodnie twierdzą, że w większości przypadków za zbyt wysoki cukier odpowiada zła dieta.

Jak dieta wpływa na poziom cukru we krwi?

Do przekroczenia dozwolonej granicy poziomu cukru dochodzi wtedy, gdy w organizmie pojawiają się różne zaburzenia gospodarki węglowodanowej. Odpowiednim postępowaniem możemy do nich nie doprowadzić. Co w tym celu trzeba zrobić? Przede wszystkim przestrzegać odpowiedniej diety.

Jeżeli masz świadomość tego, że Twoja dieta nie jest teraz prawidłowa, to zastosuj się do poniższych reguł, by w prosty sposób zmienić ją na lepszą.

  1. Zrezygnuj z jedzenia słonych przekąsek (chipsy, orzeszki, paluszki), słodyczy i fast foodów.
  2. Nie stosuj zasmażek, majonezu i śmietany – zastąp je na przykład jogurtem naturalnym.
  3. Unikaj napojów gazowanych i słodzonych jogurtów.
  4. Wybieraj odpowiedni sposób przygotowywania posiłków. Ogranicz ilość smażonych obiadów, a zamiast tego duś, piecz i gotuj.
  5. Pilnuj ilości wypijanej wody w ciągu każdego dnia. Musisz przyjąć przynajmniej 2 litry.
  6. Sprawdzaj skład wszystkich produktów, które spożywasz. W wielu z nich jest ukryty cukier, o którym nawet nie masz pojęcia.
  7. Nie jedz zbyt dużej ilości owoców i nie używaj zbyt dużo miodu. Dziennie możesz zjeść nie więcej niż 400 gram owoców.
  8. Zaprzyjaźnij się z błonnikiem, jak najczęściej sięgając po takie produkty spożywcze, które są w niego bogate.
  9. Pilnuj wielkości i częstotliwości posiłków. Lepiej zjeść 4-5 mniejszych dań, spożywanych co 3 godziny, niż dwa bardzo obfite.
  10. Ogranicz ilość używanego cukru do słodzenia herbaty i kawy. Zrób to w sposób stopniowy – tak będzie zdecydowanie łatwiej. Najpierw, zamiast dwóch łyżeczek zacznij słodzić jedną, potem pół, a następnie wcale.

Jak obniżyć cukier? Co jeszcze warto wiedzieć?

Pomocną metodą w obniżaniu zbyt wysokiego poziomu cukru we krwi jest regularna, choć może to być zaledwie umiarkowana, aktywność fizyczna. Badania pokazują, że nawet regularne spacery, jazda na rowerze czy pływanie w basenie mogą przyczynić się do lepszej tolerancji glukozy przez organizm oraz do prawidłowego działania insuliny.

Bardzo ważne jest także pilnowanie prawidłowej wagi. Jak sprawdzić, czy nie ważę zbyt dużo? Odpowiedzią będzie tutaj wskaźnik BMI. Jeśli otrzymasz wynik przekraczający 25, to oznacza, że musisz zrzucić zbędne kilogramy, na przykład poprzez przejście na dietę i wprowadzenie do swojego harmonogramu dnia większej ilości ruchu.

Zmniejszenie masy ciała pozwala zwalczyć zaburzenia gospodarki węglowodanowej.

Kolejną bardzo ważną kwestią jest wybieranie odpowiednich produktów spożywczych, zawierających tzw. dobry cukier. Zasadniczo możemy podzielić cukry na proste i złożone. W przypadku przestrzegania zdrowej diety lepiej przyjmować te drugie. Cukry proste, czyli ogólnie uważane za złe, to przede wszystkim cukier brązowy, biały, miód i cukry zawarte w owocach. Ich główną cechą jest to, że bardzo szybko się uwalniają w organizmie, ekspresowo podnoszą poziom glukozy we krwi, ale nie zaspokajają głodu na długo. Jeśli akurat nasz organizm ich nie potrzebuje, to natychmiast odłożą się w postaci tkanki tłuszczowej. W przypadku cukrów złożonych, czyli ogólnie uznawanych za zdrowe, jest zupełnie inaczej. Znajdują się one w zbożach, roślinach strączkowych, makaronach i warzywach. Uwalniają się powoli, nie powodują tak dużego wyrzutu insuliny do krwi i zaspokajają głód na o wiele dłużej. Są zalecane w każdej diecie, ale również w odpowiednich ilościach. Ponieważ poza nimi ważne jest także spożywanie białka oraz zdrowych tłuszczy.

Jak obniżyć poziom cukru? – dodatkowe sposoby

Na samym końcu warto dodać, że istnieją pewne produkty spożywcze, które są znane ze swych właściwości obniżających poziom cukru we krwi. Jak można się łatwo domyślić – to właśnie po nie trzeba sięgać jak najczęściej. Są to przede wszystkim warzywa zielone, kiszonki, świeże grzyby, pomidory, kalafior, ciemne pieczywo, brązowy ryż i grube kasze. Są też pewne przyprawy, które mają podobne właściwości, a konkretniej są to goździki, cynamon i kozieradka pospolita.

Jak widać z powyższego artykułu, samodzielne obniżenie poziomu cukru we krwi nie jest wcale takie trudne. Nie trzeba wykonywać forsujących ćwiczeń – wystarczy codziennie wybrać się na spacer, nie trzeba jeść niesmacznie – wystarczy wybierać odpowiednie produkty spożywcze, a niektóre po prostu zamieniać innymi, nie trzeba drastycznie ograniczać ilości spożywanego jedzenia – wystarczy jeść częściej, ale mniejsze porcje.

A co zrobić, by w przyszłości nie dopuścić do ponownego podwyższenia poziomu cukru we krwi? Nie powrócić do starych, złych nawyków. I regularnie wykonywać badania diagnostyczne, by cały czas mieć swoje zdrowie pod kontrolą.