Jak prawidłowo obliczyć BMI osoby starszej

Wskaźnik BMI (z angielskiego Body Mass Index) to współczynnik, który pozwala obliczyć, czy proporcje naszej masy ciała w stosunku do wzrostu są właściwe. Wskaźnik BMI nie mierzy zawartości tłuszczu w organizmie, jednak skutecznie pozwala stwierdzić, czy nie grozi nam otyłość, nadwaga lub niedowaga. BMI dla kobiet wylicza się tak samo jak dla mężczyzn.

Jeżeli wartość wskaźnika BMI jest mniejsza od 18,5 wskazuje to na niedowagę. Konieczne jest  dożywienie organizmu.

Wartość wskaźnika BMI w przedziale 18,5-24,9 wskazuje prawidłową wagę. Osoby dorosłe powinny stara się utrzymać wskaźnik BMI  w środku tego przedziału. Pomogą w tym odpowiednia dieta (pamiętajmy o 5 posiłkach dziennie) oraz ćwiczenia fizyczne dostosowane do wieku i sprawności danej osoby.

Wartość wskaźnika BMI w przedziale 25-29,9 oznacza nadwagę. Nie jest to jeszcze otyłość, ale z pewnością należy zmienić nawyki żywieniowe oraz wprowadzić do codziennej aktywności różnorodne ćwiczenia fizyczne. W codziennej diecie powinniśmy ograniczyć spożycie cukrów oraz tłuszczy.

Wartość wskaźnika BMI w przedziale 30-34,9 oznacza otyłość I stopnia. Występuje ona w większości u seniorów mieszkających w warunkach domowych. Prowadzi do poważnych zaburzeń metabolicznych (cukrzycy, nadciśnienia tętniczego czy miażdżycy). Powinniśmy udać się do lekarza specjalisty, wykonać szereg badań i dostosować do nich codzienną dietę. Warto te dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń fizycznych i aktywniej spędzać wolny czas.

Wartość wskaźnika BMI w przedziale 35-39,9 pokazuje otyłość II stopnia. Powinniśmy koniecznie zgłosić się po poradę do lekarza specjalisty, aby zacząć redukować wagę. Przy otyłości II stopnia ryzyko zapadnięcia na choroby cywilizacyjne zwiększa się aż trzykrotnie.

Jeżeli wartość wskaźnika BMI jest powyżej 40 to otyłość III stopnia zagraża życiu. Otyłość III stopnia jest ogromnym zagrożeniem poprawnego funkcjonowania organizmu. Powinniśmy natychmiast udać się do lekarza specjalisty i rozpocząć odchudzanie.

W przypadku seniorów otyłości nie leczy się jej farmakologicznie. Zalecane jest zmniejszenie spożycia kalorii i zwiększenie spożycia białka pełnowartościowego. Należy także pamiętać o odpowiedniej formie aktywności, która wpływa nie tylko na kondycję fizyczną seniora, ale także jego umysł. Warto również zaznaczyć, że otyłość nie wyklucza niedoborów składników odżywczych. Przy ich uzupełnieniu należy wspomóc się odpowiednim Energy Drinkiem. Może on zastąpić drugie śniadanie lub podwieczorek będąc jednocześnie wygodnym i zbilansowanym uzupełnieniem całej diety.

Pamiętajmy o tym, że stosowanie wskaźnika BMI nie dotyczy oznaczania prawidłowej masy ciała dla dzieci do ok. 14 roku życia. Służą do tego tabele centylowe i odpowiednia interpretacja danych dot. masy ciała i wzrostu – głównie bierze się pod uwagę jaka jest różnica w tzw. kanałach centylowych wzrostu i masy ciała dla danego dziecka.