Przykładowy jadłospis dla osoby starszej

Właściwa dieta powinna być dostosowana do potrzeb każdego z nas, w zależności od wieku, płci, aktywności fizycznej oraz ewentualnych chorób. Dieta zdrowego seniora nie powinna się zatem bardzo różnić od diety dorosłego człowieka. Należy jedynie uwzględnić ograniczenia wynikające z podeszłego wieku.

Przeciętne zapotrzebowanie energetyczne przewidziane dla osoby w podeszłym wieku
to 1500-1700 kcal na dobę w przypadku kobiet, oraz 1800-2000 kcal na dobę w przypadku mężczyzn. Dieta powinna uwzględniać 4 lub 5 niewielkich posiłków dziennie.

Przy doborze diety należy uwzględnić:

- zwiększenie ilości płynów niegazowanych (woda, soki, napoje mleczne). Seniorzy powinni spożywać codziennie od 1,5 do 2 litrów płynów,

- ograniczenie spożycia soli i ostrych przypraw (warto zastąpić je naturalnymi ziołami),

- codziennie mleko, produkty mleczne, sery (wzbogacają florę bakteryjną jelit),

- raz w tygodniu ryby (pomagają w obniżaniu poziomu cholesterolu, są bogate w witaminę D oraz zapobiegają chorobom serca i miażdżycy),

- z umiarem: mięso, wędliny, jaja,

- należy również unikać produktów ciężkostrawnych, alkoholu oraz kontrolować swoją masę ciała i zwiększyć swoją aktywność fizyczną.

Istotnym jest, aby dieta była układana starannie. Musi uwzględniać indywidualne potrzeby i zalecenia dietetyczne lekarza, np. przy cukrzycy czy miażdżycy. Powinna być pełnowartościowa i zróżnicowana. Nie zmuszajmy też seniora do zjadania dużych porcji, powinien on jeść często, ale wedle swoich możliwości.

 

Przykładowy jadłospis nr 1:

Śniadanie:

- jogurt naturalny z otrębami pszennymi, kawa zbożowa

Drugie śniadanie:

- kromka ciemnego pełnoziarnistego pieczywa, plaster szynki z indyka, kefir

Obiad:

-  gotowany kurczak z kaszą jaglaną, surówka z marchwi i selera z jogurtem naturalnym, sok z czarnej porzeczki

Podwieczorek:

- Fresubin Energy Drink

Kolacja:

- kanapki z ciemnego pełnoziarnistego pieczywa, pasta jajeczna (z jogurtem naturalnym), pomidor, szczypiorek, maślanka do pica

 

Przykładowy jadłospis nr 2:

Śniadanie:

- pieczywo razowe, chudy twaróg, ogórek, szczypiorek, kawa zbożowa

Drugie śniadanie:

- Fresubin Energy Drink z dodatkiem owoców

Obiad:

- pierś z indyka z brązowym ryżem, gotowane warzywa, kompot z wiśni

Podwieczorek:

- Fresubin Energy Drink

Kolacja:

- kanapki z ciemnego pełnoziarnistego pieczywa, plasterki chudej wędliny, liście sałaty papryka, woda lub herbata