>
>
Biotyna – występowanie działanie, właściwości, dawkowanie

Biotyna – występowanie działanie, właściwości, dawkowanie

Żywienie medyczne

Co to jest biotyna?

Znana jest również jako witamina B7 bądź H, biotyna jest organicznym związkiem chemicznym z grupy witamin B rozpuszczających się w wodzie. Występuje naturalnie, a wytwarzana jest głównie przez bakterie, jak i niektóre rośliny i grzyby. W naszym organizmie działa ona jako koenzym złożonych procesów – bez niej niektóre enzymy nie będą w stanie poprawnie katalizować reakcji. Biotyna bierze udział między innymi w syntezie kwasów tłuszczowych i białek, jak również w procesach metabolizmu węglowodanów i tłuszczy. Najczęściej występuje pod postacią białego krystalicznego proszku. Nasze jelita są w stanie w niewielkim stopniu produkować biotynę, co sprawia, że jej niedobór nie jest często szybko zauważalny, choć oczywiście się zdarza.

Biotyna występowanie działanie właściwości dawkowanie

Jakie właściwości ma witamina H?

Z racji bycia koenzymem, biotyna spełnia wiele różnych funkcji w organizmie człowieka. Do najbardziej popularnego z nich jest utrzymanie dobrej kondycji skóry, włosów i paznokci. Jednak nie jest to jedyna funkcja tej witaminy. Znajduje ona zastosowanie nawet w kontrolowaniu prawidłowego funkcjonowania wątroby. Istnieją również badania, które potwierdzają, że biotyna może mieć pozytywny skutek u pacjentów chorych na stwardnienie rozsiane. Jak widać, właściwości biotyny mają wiele zastosowań, które na pewno się jeszcze rozszerzą na przełomie kolejnych lat.

Główne zadania biotyny w organizmie:

  • reguluje procesy krzepnięcia krwi, biorąc wraz z witaminą K udział w syntezie protrombiny,
  • jest odpowiedzialna za procesy metaboliczne glukozy w wątrobie,
  • bierze udział w procesie przemiany aminokwasów i cukrów,
  • podtrzymuje odpowiedni poziom glukozy we krwi,
  • wpływa na prawidłową pracę wielu narządów i układów – immunologicznego, nerwowego, jak i gruczołów potowych,
  • jest niezbędna w utrzymaniu dobrego zdrowia fizycznego i psychicznego.

Bez witaminy H wiele z procesów, które bezpośrednio z nią nie łączymy, nie mogłyby występować. Jest ona całkowicie kluczowa do funkcjonowania ludzkiego organizmu. Z tego powodu warto wiedzieć, w jakim pożywieniu ją znajdziemy.

Gdzie występuje biotyna?

W naturze wytwarzana ona jest przez bakterie oraz niektóre grzyby, glony i rośliny. Jak już wspominaliśmy, również nasze jelita potrafią ją wyprodukować w małej ilości. Jednak bez przyjmowania witaminy H z zewnątrz, możemy odczuć skutki uboczne jej niedoboru. W związku z tym warto wiedzieć, w jakim pokarmie można znaleźć ją w największych ilościach.

Biotyna występuje powszechnie w pożywieniu, choć czasem w niewielkich, niewystarczających człowiekowi ilościach. Największą jej ilość możemy znaleźć w wątrobie wołowej – jest to aż 100 µg na 100 g. Warto szukać biotyny również w drożdżach piwnych (80 µg/100 g), jak i ziarnach soi (60-65 µg/100 g). Zażywanie biotyny może wpłynąć korzystnie m. in. na osoby, które cierpią bądź w przeszłości cierpiały na uszkodzenia wątroby.

Bardzo często można się spotkać z informacją, że w jajkach kurzych znajdziemy dużą ilość witaminy H – jest to prawda, ale tylko po ich ugotowaniu. Jajka surowe zawierają awidynę, a więc białko, które ma jest silnie związane z biotyną, jednocześnie utrudniając jej wchłanianie.

Witaminę H w dużo mniejszych ilościach możemy znaleźć w wielu innych produktach – co zawiera biotynę?

  • orzechy włoskie- 30 µg/100 g,
  • sardynki – 21 µg/100 g,
  • migdały – 17 µg/100 g,
  • grzyby – 15 µg/100 g,
  • ryż naturalny – 9 µg/100 g,
  • mąka pełnoziarnista – 7 µg/100 g,
  • szpinak – 6 µg/100 g,
  • wieprzowina i drób – 5-10 µg/100 g,
  • marchew – 3 µg/100 g,
  • pomidory – 2 µg/100 g.

Witamina H znajduje się również w rybach, awokado, kalafiorze, jak i innych produktach, jednak jej ilość w tych produktach jest śladowa. Ilość produktów obdarzonych tą cenną witaminą pokazuje, że zadbanie o prawidłową jej dawkę w organizmie nie powinno sprawić żadnych kłopotów. Dbając o zrównoważoną dietę, zadbamy jednocześnie o wiele innych witamin, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Jakie są objawy niedoboru biotyny?

Z racji na umiejętność naszych jelit do tworzenia niewielkich ilości biotyny, jak i jej powszechności w pokarmie, stosunkowo rzadko dochodzi do jej niedoborów – szczególnie, jeśli stosujemy zbilansowaną dietę.

Jest jednak wiele czynników, które mogą spowodować niedobór witaminy H w ludzkim organizmie. Wspomniane już surowe jajka, jeśli spożywane będą w dużej ilości, mogą z łatwością zablokować wchłanianie się biotyny. Niedobór może wystąpić również podczas częstych dializ, przy żywieniu jelitowym, jak i przy nadmiernym  stężeniu hormonów steroidowych w organizmie. Zdarza się również, że niektóre z antybiotyków mogą wpływać niekorzystnie na ilość biotyny w organizmie – to samo tyczy się leków przeciwdrgawkowych. Do niedoboru witaminy H może przyczynić się też złuszczające zapalenie skóry, jak i insulinooporność.

Wiele objawów może świadczyć o niedoborze witaminy H – przykładowo:

  • nadmierne wypadania bądź zbyt wczesne siwienie włosów,
  • wypadanie brwi bądź rzęs,
  • problemy skórne – stany zapalne, łuszczyca, zmiany łojotokowe,
  • brak łaknienia,
  • nudności,
  • bóle mięśni,
  • znużenie,
  • niedokrwistość,
  • rumień,
  • zapalenie spojówek.

Szczególną uwagę na poziom witaminy H powinny zwracać kobiety w ciąży, gdyż niedobór tej witaminy może zaszkodzić nie tylko im, ale również ich dziecku – wiązany jest on z opóźnieniem rozwoju.

Czy biotyna może zaszkodzić?

Odpowiadając na pytanie, czy można zaszkodzić, warto powiedzieć, że każda substancja w nadmiarze może spowodować niepożądane skutki – warto znać zalecane dla zdrowia dawki, aby się przed tym wystrzec.

Biotyna jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, co sprawia, że można ją przyjmować w dowolnym momencie. Zapotrzebowanie na witaminę H jest zależne od wieku i stanu fizycznego danej osoby. Jeśli posłużymy się normą żywieniową, odkryjemy, że dla osoby dorosłej zalecaną dawką biotyny jest 0,03 mg – tutaj warto wspomnieć, że kobiety w ciąży powinny przyjmować jej więcej, a mianowicie 0,035 mg.

Witamina H jest bardzo trudna do przedawkowania, gdyż jej nadmiar jest wydalany wraz z moczem. Jednak, jeśli będziemy przyjmować zbyt dużą ilość biotyny w suplementach przez długi czas, może to skutkować przykrymi dolegliwościami. Mogą pojawić się nawracające bóle brzucha, mdłości, biegunki, wymioty, jak i nawet zmiany nastroju. Pamiętajmy jednak, że nie jest to prawdopodobne przy przyjmowaniu biotyny tylko z naturalnych źródeł, a więc z pożywienia.

Biotyna jest witaminą, która jest niezbędna dla funkcjonowania całego organizmu, co sprawia, że jej niedobór jest bardzo niebezpieczny dla naszego zdrowia. Na szczęście bardzo łatwo znaleźć ją w pożywieniu, a jeśli zaistnieje taka potrzeba, można również zasięgnąć po suplementy, które pomogą w dostarczeniu odpowiedniej nam dawki.

Interesuje Cię temat żywienia klinicznego?

Zapisz się na newsletter Żywienie ma znaczenie i dowiaduj się o nowościach w naszym serwisie jako pierwszy.

Podziel się tym artykułem:

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij na Linkedin
Share on email
Wyślij e-mail

Powiązane produkty:

Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Energy DRINK
Fresubin Energy DRINK
Okres okołooperacyjny

Dbaj o siebie!

Nie musisz wychodzić z domu, zamów nasze produkty z wygodną dostawą pod same drzwi.

Mogą Cię zainteresować:

Poznaj nasze produkty

Diben DRINK
Diben DRINK
Cukrzyca
Fresubin Renal DRINK
Fresubin Renal DRINK
Niewydolność nerek
Fresubin Hepa DRINK
Fresubin Hepa DRINK
Niewydolność wątroby
Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Protein POWDER
Fresubin Protein POWDER
Wysokie zapotrzebowanie na białko
Fresubin Protein Energy DRINK
Fresubin Protein Energy DRINK
Choroby wieku podeszłego

Kupuj nasze produkty na mojFresubin.pl

Zapisz się do newslettera

Nie przegap nowości na Żywienie ma znaczenie.
Bądź na bieżąco z wiedzą dotyczącą żywienia klinicznego.

Zgoda na przetwarzanie danych według polityki prywatności*