>
>
Brak apetytu u osób starszych może powodować niedożywienie – nie wolno go lekceważyć!

Brak apetytu u osób starszych może powodować niedożywienie – nie wolno go lekceważyć!

Osoba 65+

Osoby starsze są zagrożone niedożywieniem w sposób szczególny. Częstą przyczyną jest brak apetytu, któremu nierzadko towarzyszy choroba. Długotrwały brak łaknienia może prowadzić do wielu dolegliwości i stanowi zagrożenie dla osób na niego cierpiących. Jak zapobiec szkodliwym skutkom niedożywienia u starszej osoby?

Co oznacza brak apetytu u starszej osoby?

Z upływem lat zachodzą zmiany w sposobie funkcjonowania organizmu. Jedną z wypadkowych procesu starzenia są zaburzenia łaknienia. Jest to naturalne zjawisko – u osób starszych metabolizm spowalnia, przez co zmniejsza się zapotrzebowanie na kalorie.

Brak apetytu w podeszłym wieku często związany jest z nieprawidłowościami pracy układu pokarmowego i może oznaczać chorobę. Dolegliwość ta powodowana jest także brakiem uzębienia lub złym stanem psychicznym – nierzadko powodowana jest depresją. Nie należy jej lekceważyć, ponieważ długotrwały brak łaknienia może doprowadzić do niedożywienia, na którego skutki szczególnie narażone są osoby starsze.

Niedożywienie osób starszych – dlaczego może być niebezpieczne?

Niedożywienie znacząco pogarsza jakość życia człowieka. W skrajnych wypadkach doprowadza organizm do wyniszczenia, którego konsekwencją może być nawet śmierć. W wyniki braku łaknienia zmniejszona zostaje ilość przyjmowanego pożywienia, wraz z nim niezbędnych składników mineralnych i wartości odżywczych, których niedobór przyczynia się do różnego typu dolegliwości. Do najczęstszych skutków niedożywienia należą:

  • niedokrwistość – spowodowana niedoborem żelaza. Towarzyszą jej przewlekłe zmęczenie i zaburzenia koncentracji;
  • zaburzenia rytmu serca – związanie z niedoborem magnezu i potasu;
  • niedobory wapnia i witaminy D – brak tych witamin prowadzi do osteoporozy;
  • spadek odporności organizmu;
  • spadek wydolności – organizm jest bardziej podatny na zmęczenie;
  • spadek wagi – wraz z niedoborem białka spada masa mięśniowa;
  • spadek tolerancji na leki – w związku z tym trudniej się leczy choroby.

Co robić w przypadku braku apetytu u starszej osoby?

Konsekwencji braku łaknienia jest wiele. Nie należy go zatem bagatelizować. Skutkom związanym z brakiem apetytu można zapobiegać. Jednym ze sposobów jest wprowadzenie prawidłowej diety, dostosowanej do potrzeb osoby starszej. Zanim jednak zmienimy zwyczaje żywieniowe, powinniśmy skontaktować się z lekarzem w celu rozpoznania przyczyny. W przypadku wykrycia choroby konieczne będzie leczenie. Dobrze poprowadzona terapia może skutecznie wyeliminować brak łaknienia, a tym samym poprawić jakość życia. Bardzo ważne jest więc to, by w pierwszej kolejności skontaktować się z lekarzem.

Kolejnym krokiem jest zmiana nawyków żywieniowych. Istotne jest, by posiłki były pełnowartościowe i podawane w małych ilościach – 5-6 razy na dobę, mniej więcej co 2-3 godziny. Dobrze jest także poprzedzać je spacerem – krótka aktywność fizyczna na świeżym powietrzu korzystnie wpłynie na poprawę łaknienia. Zbilansowaną dietę można uzupełniać o witaminy i minerały w postaci suplementów – na rynku dostępne są specjalnie przeznaczone dla osób starszych preparaty, wspomagające dietę i poprawiające apetyt.

 

Jadłospis dla seniora, czyli prawidłowo zbilansowana dieta dla osoby w podeszłym wieku

Komponując dietę dla osoby starszej, należy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Należy pamiętać o tym, by przygotowywane posiłki były:

  • lekkostrawne,
  • najlepiej, jeśli będą gotowane na wodzie bądź na parze,
  • pieczone w foli, nie smażone,
  • jak najmniej przetworzone i bez dodatków konserwantów,
  • zawsze świeże,
  • wytwarzane z sezonowych produktów.

Dieta dla seniora cierpiącego na brak apetytu powinna być bogata w różnego rodzaju witaminy i minerały – jej podstawę powinny stanowić warzywa. Dobrze jest także spożywać duże ilości ryb, przynajmniej dwa posiłki w tygodniu powinny być przygotowane na ich bazie. Najlepiej, jeśli potrawy będą dobrze doprawione. Przyprawy, takie jak liść laurowy, papryka, chrzan lub niektóre zioła, powodują zaostrzenie apetytu i sprawiają, że posiłki są chętniej spożywane.

Poniżej zestawienie zapotrzebowania najważniejszych witamin i minerałów dla osób w podeszłym wieku:

Zestawienie zapotrzebowania najważniejszych witamin i minerałów dla osób w podeszłym wieku

Witaminy Dzienne zapotrzebowanie dla kobiet Dzienne zapotrzebowanie dla mężczyzn Minerały Dzienne zapotrzebowanie dla kobiet Dzienne zapotrzebowanie dla mężczyzn
A 700 μg 900 μg Wapń 1300 mg 1300 mg
E 8 mg 10 mg Żelazo 10 mg 10 mg
D 15 μg 15 μg Magnez 320 mg 420 mg
C 75 mg 90 mg Sód 1300 mg 1300 mg
K 90 μg 120 μg Potas 4700 mg 4700 mg
B1 1,1 mg 1,3 mg Jod 150 μg 150 μg

 

Jak uzupełnić dietę dla seniora – Fresubin Energy i Fresubin Protein

Nawet dobrze zbilansowana dieta nie zawsze jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości witamin, minerałów oraz innych wartości odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Często w takich sytuacjach dobrym rozwiązaniem jest dopełnienie diety suplementami.

Na rynku dostępnych jest wiele produktów uzupełniających jadłospis osób w podeszłym wieku. Produktami zasługującymi na uwagę są dietetyczne środki spożywcze Fresubin, a konkretnie:

  • Fresubin Energy – produkt spożywczy w postaci drinka, do żywienia doustnego, dla osób zagrożonych niedożywieniem lub niedożywionych. Przeznaczony jest głównie dla osób o zwiększonym zapotrzebowaniu na proteiny i energię. Stosowany także w przypadkach związanych z ograniczeniami w przyjmowaniu płynów.
  • Fresubin Protein – środek spożywczy w formie napoju do podawania drogą doustną. Stworzony z myślą o osobach zagrożonych niedożywieniem lub niedożywionych.

Środki spożywcze stanowią doskonałe rozwiązanie dla uzupełnienia diety osoby starszej. Napoje Fresubin są wygodne w spożyciu, wysoko energetyczne, bogate we wszelkie potrzebne dla organizmu witaminy i minerały, dzięki czemu mogą być również stosowane nie tylko jako uzupełnienie diety – są odpowiednie jako źródło pożywienia. Ważne jest, by stosować ten produkt po konsultacji z lekarzem i pod jego nadzorem.

Według specjalistów niedożywieniem zagrożone jest 30 procent osób po 65 roku życia. Jest to zatem częste zjawisko, którego nie należy lekceważyć. Bagatelizowanie braku łaknienia może być groźne w skutkach. Możemy temu zapobiegać, stosując odpowiednią dietę, której doskonałym uzupełnieniem będą napoje Fresubin.

 

Serwis zywieniemazanczenie.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w serwisie należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Interesuje Cię temat żywienia klinicznego?

Zapisz się na newsletter Żywienie ma znaczenie i dowiaduj się o nowościach w naszym serwisie jako pierwszy.

Podziel się tym artykułem:

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij na Linkedin
Share on email
Wyślij e-mail

Powiązane produkty:

Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Energy DRINK
Fresubin Energy DRINK
Okres okołooperacyjny

Dbaj o siebie!

Nie musisz wychodzić z domu, zamów nasze produkty z wygodną dostawą pod same drzwi.

Mogą Cię zainteresować:

Poznaj nasze produkty

Diben DRINK
Diben DRINK
Cukrzyca
Fresubin Renal DRINK
Fresubin Renal DRINK
Niewydolność nerek
Fresubin Hepa DRINK
Fresubin Hepa DRINK
Niewydolność wątroby
Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Protein POWDER
Fresubin Protein POWDER
Wysokie zapotrzebowanie na białko
Fresubin Protein Energy DRINK
Fresubin Protein Energy DRINK
Choroby wieku podeszłego

Kupuj nasze produkty na mojFresubin.pl

Zapisz się do newslettera

Nie przegap nowości na Żywienie ma znaczenie.
Bądź na bieżąco z wiedzą dotyczącą żywienia klinicznego.

Zgoda na przetwarzanie danych według polityki prywatności*