>
>
Dieta dla morsa – co najlepiej jeść i ile czasu po posiłku można morsować?

Dieta dla morsa – co najlepiej jeść i ile czasu po posiłku można morsować?

InneSport

Dieta dla morsa – co najlepiej jeść, aby czuć się dobrze

Morsowanie niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych, jednak wchodzenie do lodowatej wody może być ogromnym szokiem dla ludzkiego organizmu. Właśnie dlatego bardzo duże znaczenie ma odpowiednia dieta, która zawiera wszystkie potrzebne witaminy i minerały, a także pozwala na dostarczenie wystarczającej dawki kalorii. Dieta dla morsa powinna zawierać następujące składniki:

  • węglowodany złożone, na przykład makaron, kasza, brązowy ryż, razowe pieczywo,
  • tłuszcze,
  • białka, w tym także te pochodzenia zwierzęcego,
  • kiszonki i produkty probiotyczne,
  • warzywa, które zawierają sporo przeciwutleniaczy,
  • przyprawy takie jak kardamon, cynamon, chilli, imbir.

Niektórzy zastanawiają się nad tym, ile kalorii spala morsowanie. Okazuje się, że czasie 20 minut można spalić około 700 kalorii. Oczywiście wiele osób przebywa w lodowatej wodzie znacznie krócej, na przykład 5-10 minut. Warto jednak pamiętać o tym, że ten sport wiąże się z ogromnymi wydatkami energetycznymi organizmu, dlatego znaczenie ma nie tylko przygotowanie psychiczne, ale także dieta dla morsa.

Jakiej diety powinien przestrzegać mors przed morsowaniem?

Zgodnie z podejściem specjalistów, około godzinę, maksymalnie dwie, przed morsowaniem należy zjeść pełnowartościowy posiłek. Podstawą powinny być tutaj węglowodany złożone z dodatkiem białka lub tłuszczu. Można stosować także założenia z diety keto, która wskazuje na, aby spożywać jak najwięcej tłuszczu (więcej na ten temat można znaleźć tutaj: https://zywieniemaznaczenie.pl/czym-jest-dieta-keto-kiedy-warto-ja-stosowac/)

Jednocześnie sam posiłek nie może być ciężkostrawny, ponieważ powoduje nadmierną ospałość i zmęczenie. Do lodowatej wody nie wolno także wchodzić na czczo, ponieważ takie działanie może być niebiezpieczne i jest w stanie doprowadzić do omdlenia. Do przykładowych dań do spożycia przed morsowaniem można na przykład zakwalifikować makaron pełnoziarnisty z serkiem mascarpone i szpinakiem, kurczak z warzywami i kaszą pęczak, ryż z warzywami i mięsem mielonym. Warto wiedzieć o tym, że morsowanie i zdrowa dieta mogą iść w parze. Nie należy objadać się bardzo kalorycznymi i ciężkostrawnymi posiłkami, tylko spożywać zdrowe i smaczne dania, które oczywiście dostarczają do organizmu wystarczającą ilość energii.

Dieta dla morsa po morsowaniu – na co zwrócić szczególną uwagę?

Po morsowaniu dobrze zjeść coś rozgrzewającego i wypić ciepły napój. Dobrym rozwiązaniem jest na przykład spożycie kanapki i owoców, a do tego wypicie ciepłej herbaty lub kawy. Organizm regeneruje się jeszcze kilka godzin po morsowaniu, dlatego spożywane posiłki powinny być lekkostrawne, ale rozgrzewające. Przykładowo do kawy można dosypać cynamon, a do kanapki dodać trochę chilli. Niektórzy po morsowaniu przygotowują sobie specjalne koktajle. Takie rozwiązanie jest dobre, gdy koktajl składa się ze zdrowych warzyw i owoców oraz nasion strączkowych, a dodatkowo nie jest bardzo zimny. Dobrym rozwiązaniem jest wypicie ciepłej herbaty z miodem z termosu. Morsowaniem mogą zajmować się także seniorzy, którzy powinni przeczytać artykuł o odpowiedniej dla siebie diecie: https://zywieniemaznaczenie.pl/dieta-dla-dojrzalych-co-jesc-po-60-70-80-roku-zycia/

Jaka dieta dla morsa podnosi jego odporność?

Osoby, którym zależy na podniesieniu odporności organizmu, powinny zdecydować się na włączenie do swojej diety następujących produktów:

  • warzywa i owoce – należy je spożywać zarówno przed morsowaniem, jak i po (na przykład warzywa surowe w kanapce lub na ciepło jako dodatek do dania głównego, owoce surowe lub w formie koktajlu itp.), dobrze zwrócić uwagę na tekst: https://zywieniemaznaczenie.pl/dieta-dr-dabrowskiej-dla-kogo-dieta-owocowo-warzywna/
  • warzywa cebulowe jako szczególna kategoria, do której należą cebula, czosnek, szczypiorek i port – zawierają one fitoncydy, a dodatkowo mają działanie antybakteryjne i wzmacniają odporność, warto przeczytać artykuł: https://zywieniemaznaczenie.pl/dieta-bogata-w-antyoksydanty-przeciwdziala-nowotworom-i-starzeniu/
  • duże ilości witaminy D3, które można dostarczać z tranem, rybami, promieniowaniem słonecznym,
  • kiszonki, które doskonale wpływają na pracę jelit, zawierają dużo witaminy C, a ich spożywanie stwarza idealne warunki do rozwoju korzystnych bakterii jelitowych.

Dobrze także przeczytać artykuł: https://zywieniemaznaczenie.pl/choroby-autoimmunologiczne-autoagresywne-przyczyny-leczenie-i-dieta/

Jakich przypraw w swojej diecie powinien używać mors?

W diecie dla morsa nie może zabraknąć zdrowych przypraw, które wspomagają regenerację organizmu, działają pobudzająco i ogrzewają organizm. Do najważniejszych przypraw można zakwalifikować:

  • kardamon – działa pozytywnie na ludzką odporność, zmniejsza dolegliwości trawienne, doskonały na przeziębienia,
  • cynamon – ma działanie antybakteryjne, dezynfekujące organizm, rozgrzewa, przyspiesza przemianę materii, posiada właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne,
  • kurkuma – wspiera pracę mózgu, wykazuje działanie przeciwzapalne, wpływa pozytywnie na procesy trawienne,
  • chilli – działanie rozgrzewające, wzmacnia wątrobę, pobudza krążenie (także po wysiłku),
  • papryka – poprawia trawienie oraz kondycję naczyń krwionośnych, wzmacnia odporność organizmu,
  • imbir – substancja rozgrzewająca od środka, wspomagająca działanie układu immunologicznego.
  • bazylia – wspomaga pracę układu trawiennego, ma właściwości rozkurczowe,
  • tymianek – ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, pomaga przy niestrawności.

Dieta dla morsa – o jakich witaminach powinien pamiętać sportowiec?

Dieta dla morsa powinna zawierać różnorodne witaminy, które wspomagają organizm, zwiększają odporność i pozytywnie wpływają na krążenie. Do najważniejszych witamin dla sportowca – morsa można zaliczyć:

  • witaminy z gruby B, które są odpowiedzialne za metabolizm tłuszczów, białek i węglowodanów, a także zwiększają energię,
  • witamina D, zwłaszcza D3, która pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów, zwiększa odporność organizmu,
  • witamina C – gwarantuje mocne stawy, działa antybakteryjnie i wzmacnia układ immunologiczny.

Osoby, które w codziennej diecie dostarczają wiele witamin i minerałów, nie muszą dodatkowo kupować suplementów. Można jednak zdecydować się na jakiś zestaw witamin, który dobrze wpłynie na całościowe funkcjonowanie organizmu.

 

Interesuje Cię temat żywienia klinicznego?

Zapisz się na newsletter Żywienie ma znaczenie i dowiaduj się o nowościach w naszym serwisie jako pierwszy.

Podziel się tym artykułem:

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij na Linkedin
Share on email
Wyślij e-mail

Powiązane produkty:

Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Protein Energy DRINK
Fresubin Protein Energy DRINK
Choroby wieku podeszłego

Dbaj o siebie!

Nie musisz wychodzić z domu, zamów nasze produkty z wygodną dostawą pod same drzwi.

Mogą Cię zainteresować:

Poznaj nasze produkty

Diben DRINK
Diben DRINK
Cukrzyca
Fresubin Renal DRINK
Fresubin Renal DRINK
Niewydolność nerek
Fresubin Hepa DRINK
Fresubin Hepa DRINK
Niewydolność wątroby
Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Protein POWDER
Fresubin Protein POWDER
Wysokie zapotrzebowanie na białko
Fresubin Protein Energy DRINK
Fresubin Protein Energy DRINK
Choroby wieku podeszłego

Kupuj nasze produkty na mojFresubin.pl

Zapisz się do newslettera

Nie przegap nowości na Żywienie ma znaczenie.
Bądź na bieżąco z wiedzą dotyczącą żywienia klinicznego.

Zgoda na przetwarzanie danych według polityki prywatności*