>
>
Jak prawidłowo obliczyć BMI osoby starszej

Jak prawidłowo obliczyć BMI osoby starszej

#BMIOsoba 65+

Wskaźnik BMI (z angielskiego Body Mass Index) to współczynnik, który pozwala obliczyć, czy proporcje naszej masy ciała w stosunku do wzrostu są właściwe. Wskaźnik BMI nie mierzy zawartości tłuszczu w organizmie, jednak skutecznie pozwala stwierdzić, czy nie grozi nam otyłość, nadwaga lub niedowaga. BMI dla kobiet wylicza się tak samo jak dla mężczyzn. Istnieją natomiast różnice w wartościach BMI w zależności od wieku.

 

 

 

Jeżeli wartość wskaźnika BMI dla osoby dorosłej mniejsza od 18,5 wskazuje to na niedowagę. Konieczne jest  dożywienie organizmu. Kiedy jednak mówimy o osobie w wieku  65+ BMI prawidłowe przyjmuje nieco wyższe wartości, tj.: 23 – 29,9. Warto pamiętać, że w przypadku osób 65+ o niedożywieniu i konieczności wprowadzenia fortyfikacji żywienia możemy mówić już przy wartościach BMI poniżej 23.

Zatem wartość wskaźnika BMI w przedziale 18,5-24,9 wskazuje prawidłową masę ciała dla młodszych dorosłych. Osoby dorosłe powinny stara się utrzymać wskaźnik BMI  w środku tego przedziału. Pomogą w tym odpowiednia dieta (pamiętajmy o 5 posiłkach dziennie) oraz ćwiczenia fizyczne dostosowane do wieku i sprawności danej osoby.

O ile w przypadku młodszych dorosłych wartość wskaźnika BMI w przedziale 25-29,9 oznacza nadwagę, w przypadku osób 65+ będzie to wartość prawidłowa.

Gdy mówimy o dorosłych przed 60 r.ż. wartość BMI 25  – 29,9 nie jest to jeszcze otyłość, ale z pewnością należy zmienić nawyki żywieniowe oraz wprowadzić do codziennej aktywności różnorodne ćwiczenia fizyczne. W codziennej diecie powinniśmy ograniczyć spożycie cukrów oraz tłuszczy. Wartość wskaźnika BMI w przedziale 30-34,9 oznacza otyłość I stopnia, która prowadzić może do poważnych zaburzeń metabolicznych (cukrzycy, nadciśnienia tętniczego czy miażdżycy). Powinniśmy udać się do lekarza specjalisty, wykonać szereg badań i dostosować do nich codzienną dietę. Warto te dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń fizycznych i aktywniej spędzać wolny czas. Wartość wskaźnika BMI w przedziale 35-39,9 pokazuje otyłość II stopnia. Powinniśmy koniecznie zgłosić się po poradę do lekarza specjalisty, aby zacząć redukować wagę. Przy otyłości II stopnia ryzyko zapadnięcia na choroby cywilizacyjne zwiększa się aż trzykrotnie.

Jeżeli wartość wskaźnika BMI przekracza 40 i dotyczy to każdej grupy wiekowej, wówczas rozpoznajemy otyłość III stopnia (tzw. otyłość olbrzymią), która jest ogromnym zagrożeniem poprawnego funkcjonowania organizmu.

Zalecane jest zmniejszenie spożycia kalorii i zwiększenie spożycia białka pełnowartościowego. Należy także pamiętać o odpowiedniej formie aktywności, która wpływa nie tylko na kondycję fizyczną seniora, ale także jego umysł. Warto również zaznaczyć, że otyłość nie wyklucza niedoborów składników odżywczych. Przy ich uzupełnieniu należy wspomóc się odpowiednim Energy Drinkiem. Może on zastąpić drugie śniadanie lub podwieczorek będąc jednocześnie wygodnym i zbilansowanym uzupełnieniem całej diety.

Pamiętajmy o tym, że stosowanie wskaźnika BMI nie dotyczy oznaczania prawidłowej masy ciała dla dzieci do ok. 14 roku życia. Służą do tego tabele centylowe i odpowiednia interpretacja danych dot. masy ciała i wzrostu. Należy również pamiętać, że gdy mówimy o dorosłych w wieku ponad 65 lata wskaźnik BMI jest wyższy powinien wynosić 23 – 29,9. U starszych osób nie jest zalecane utrzymywanie niższych wartości, ze względu na zwiększone ryzyko niedożywienia, które może mieć bardzo poważne konsekwencje zdrowotne.

Serwis zywieniemazanczenie.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w serwisie należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Interesuje Cię temat żywienia klinicznego?

Zapisz się na newsletter Żywienie ma znaczenie i dowiaduj się o nowościach w naszym serwisie jako pierwszy.

Podziel się tym artykułem:

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij na Linkedin
Share on email
Wyślij e-mail

Powiązane produkty:

Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Energy DRINK
Fresubin Energy DRINK
Okres okołooperacyjny

Dbaj o siebie!

Nie musisz wychodzić z domu, zamów nasze produkty z wygodną dostawą pod same drzwi.

Mogą Cię zainteresować:

Poznaj nasze produkty

Diben DRINK
Diben DRINK
Cukrzyca
Fresubin Renal DRINK
Fresubin Renal DRINK
Niewydolność nerek
Fresubin Hepa DRINK
Fresubin Hepa DRINK
Niewydolność wątroby
Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Protein POWDER
Fresubin Protein POWDER
Wysokie zapotrzebowanie na białko
Fresubin Protein Energy DRINK
Fresubin Protein Energy DRINK
Choroby wieku podeszłego

Kupuj nasze produkty na mojFresubin.pl

Zapisz się do newslettera

Nie przegap nowości na Żywienie ma znaczenie.
Bądź na bieżąco z wiedzą dotyczącą żywienia klinicznego.

Zgoda na przetwarzanie danych według polityki prywatności*