>
>
Przykładowy jadłospis dla osoby starszej

Przykładowy jadłospis dla osoby starszej

Osoba 65+

Właściwa dieta powinna być dostosowana do potrzeb każdego z nas, w zależności od wieku, płci, aktywności fizycznej oraz ewentualnych chorób. Dieta zdrowego seniora nie powinna się zatem bardzo różnić od diety dorosłego człowieka. Należy jedynie uwzględnić ograniczenia wynikające z podeszłego wieku.

Przeciętne zapotrzebowanie energetyczne przewidziane dla osoby w podeszłym wieku

to ok. 1500-1700 kcal na dobę w przypadku kobiet oraz 1800-2000 kcal na dobę w przypadku mężczyzn. Dieta powinna uwzględniać 4 lub 5 niewielkich posiłków dziennie.

Przy doborze diety należy uwzględnić:

  • zwiększenie ilości płynów niegazowanych (woda, świeże soki, napoje mleczne). Seniorzy powinni spożywać codziennie od 1,5 do 2 litrów płynów,
  • ograniczenie spożycia soli i ostrych przypraw (warto zastąpić je naturalnymi ziołami),
  • codziennie nabiał , fermentowane produkty mleczne, (pod warunkiem, że są dobrze tolerowane i nie powodują wzdęć, biegunek, czy innych dolegliwości poposiłkowych , wzbogacają florę bakteryjną jelit),
  • ryby (pomagają w obniżaniu poziomu cholesterolu, są bogate w witaminę D oraz zapobiegają chorobom serca i miażdżycy),
  • z umiarem: mięso, wędliny, jaja,
  • należy również unikać produktów ciężkostrawnych, alkoholu oraz kontrolować swoją masę ciała i zwiększyć swoją aktywność fizyczną.

Istotnym jest, aby dieta była układana starannie. Musi uwzględniać indywidualne potrzeby i zalecenia dietetyczne lekarza, np. przy cukrzycy czy miażdżycy. Powinna być pełnowartościowa i zróżnicowana. Nie zmuszajmy też seniora do zjadania dużych porcji, powinien on jeść często, ale wedle swoich możliwości.

Przykładowy jadłospis nr 1:

Śniadanie:

  • jogurt naturalny z otrębami pszennymi, kawa zbożowa

Drugie śniadanie:

  • kromka ciemnego pełnoziarnistego pieczywa, plaster szynki z indyka, kefir

Obiad:

  • gotowany kurczak z kaszą jaglaną, surówka z marchwi i selera z jogurtem naturalnym, sok z czarnej porzeczki

Podwieczorek:

  • Fresubin Energy Drink

Kolacja:

  • kanapki z ciemnego pełnoziarnistego pieczywa, pasta jajeczna (z jogurtem naturalnym), pomidor, szczypiorek, maślanka do pica

Przykładowy jadłospis nr 2:

Śniadanie:

  • pieczywo razowe, chudy twaróg, ogórek, szczypiorek, kawa zbożowa

Drugie śniadanie:

  • Fresubin Energy Drink z dodatkiem owoców

Obiad:

  • pierś z indyka z brązowym ryżem, gotowane warzywa, kompot z wiśni

Podwieczorek:

  • Fresubin Energy Drink

Kolacja:

  • kanapki z ciemnego pełnoziarnistego pieczywa, plasterki chudej wędliny, liście sałaty papryka, woda lub herbata.

 

 

Serwis zywieniemazanczenie.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w serwisie należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Interesuje Cię temat żywienia klinicznego?

Zapisz się na newsletter Żywienie ma znaczenie i dowiaduj się o nowościach w naszym serwisie jako pierwszy.

Podziel się tym artykułem:

Udostępnij na Facebooku
Tweetnij
Udostępnij na Linkedin
Wyślij e-mail

Powiązane produkty:

frebini-energy-drink
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin-energy-drink
Fresubin Energy DRINK
Okres okołooperacyjny

Dbaj o siebie!

Nie musisz wychodzić z domu, zamów nasze produkty z wygodną dostawą pod same drzwi.

Mogą Cię zainteresować:

Poznaj nasze produkty

Fresubin_PlantBasedDrink_200ml_frontal_Vanilla_Jun2023_PL
Fresubin Plant Based Drink
Żywność medyczna zwierająca w 100% roślinne składniki
Fresubin-energy-drink
Fresubin Energy DRINK
Okres okołooperacyjny
Fresubin protein Poziomka
Fresubin Protein Energy DRINK
Choroby wieku podeszłego
supportan-drink
Supportan DRINK
Onkologia
Diben-DRINK
Diben DRINK
Cukrzyca
fresubin-2-kcal-hp
Fresubin 2 kcal HP
dojelitowy

Zapisz się do newslettera

Nie przegap nowości na Żywienie ma znaczenie.
Bądź na bieżąco z wiedzą dotyczącą żywienia klinicznego.

Zgoda na przetwarzanie danych według polityki prywatności*