Sok z buraka – właściwości. Dlaczego warto wprowadzić do diety sok z buraków?

Sok z buraka – właściwości. Dlaczego warto wprowadzić do diety sok z buraków?

Burak to powszechnie znane w naszym kraju warzywo. Spożywany jest głównie w postaci zupy buraczkowej lub start, jako dodatek do drugiego dania. Coraz częściej buraka wykorzystuje się również w innej formie: do sałatek, jako kotlety czy carpaccio. Niezwykle drogocenne właściwości kryje w sobie także świeży sok z czerwonego buraka. Dlaczego warto go pić i jak przyczynia się on do poprawy zdrowia?

Sok z buraka – co zawiera?

Burak to potoczna nazwa buraka ćwikłowego, a dokładnie jego bulwy korzeniowej. Zadaniem tej części rośliny jest przede wszystkim magazynowanie substancji odżywczych na czas, gdy są one mniej dostępne. Dzięki roli spichrzowej bulwy buraka warzywo to jest niezmiernie bogate w białko, witaminy i sole mineralne. W bulwach znajduje się też szereg substancji, które chronią roślinę przed czynnikami zewnętrznymi, takimi, jak pasożyty, bakterie czy grzyby, Warto podkreślić, że również te związki są cenne dla ludzkiego organizmu i wykazują korzystny wpływ na ludzkie zdrowie.

Korzeń buraka ćwikłowego dostarcza licznych witamin. Jest to jedno z najlepszych źródeł kwasu foliowego (B9), a także pozostałych witamin z grupy B. W soku znajdują się również witaminy A, C, E i K. Burak to ponadto źródło minerałów: głównie potasu, żelaza, magnezu, fosforu i wapnia. Poza nimi, wraz z pitym sokiem dostarczane są także pierwiastki, takie jak: miedź, sód, cynk.

Burak bogaty jest w polifenole, karotenoidy oraz glikozydy, spośród których szczególnie cenna jest betanina (czerwony barwnik buraka) o działaniu przeciwutleniającym.
Burak ćwikłowy to źródło kwasów organicznych: winnego, cytrynowego, jabłkowego i szczawiowego, które również pełnia funkcję antyoksydacyjną.

 

Sok z buraka – właściwości

Sok z buraka – właściwości

Buraki i sok z buraków mają udowodnione działanie w obniżeniu ciśnienia tętniczego krwi. Badania pokazują, że wystarczy jedna wypita szklanka soku dziennie, aby znacznie obniżyć skurczowe ciśnienie krwi. Co więcej, picie soku z tego warzywa poprawia krążenie krwi i zapobiega powstawaniu zakrzepów wewnątrz żył. Dzieje się tak, ponieważ buraki ćwikłowe zawierają azotany, które w organizmie człowieka przekształcają się w tlenek azotu. Związek ten wpływa na rozluźnianie naczyń krwionośnych, a co a tym idzie, ułatwia przepływ krwi. Dodatkowo azotany poprawiają krążenie krwi w naczyniach krwionośnych znajdujących się w mózgu. Ma to istotne znaczenie u osób starszych, u których z wiekiem dopływ krwi do poszczególnych obszarów mózgu może być zmniejszony.

Burak a dieta dla diabetyków

Sok z buraka ćwikłowego może być pity również przez osoby cierpiące na cukrzycę. Surowy burak ma niski indeks glikemiczny (równy 30). Diabetykom zaleca się wręcz picie takiego soku, gdyż ma on właściwości alkalizujące, a co za tym idzie, przywraca zaburzoną równowagę kwasowo-zasadową w organizmie, która jest silnie zaburzona w przebiegu cukrzycy.

Oczyszczanie organizmu

Sok z buraka ma zdolność oczyszczania organizmu z toksyn. Dodatkowo wspiera on prawidłowe funkcjonowanie wątroby. Ze względu na obecność polifenoli, karotenoidów, glikozydów oraz kwasów organicznych burak jest silnym antyoksydantem. Pozwala on pozbywać się wolnych rodników, których obecność leży u podstaw wielu chorób, w tym nowotworowych. Zawarta w soku buraczanym betanina pomaga neutralizować kwasotwórcze działanie mięsnych potraw, a także wykazuje właściwości przeciwzapalne i bakteriobójcze.

Sok z buraka czerwonego – przeciwwskazania

Pomimo, iż sok z buraka ćwikłowego jest niezmiernie zdrowy, są pewne ograniczenia w jego spożywaniu. Przeciwwskazaniem do jego picia jest kamica nerkowa, a także reumatyzm. Związane jest to z faktem, że w buraku znajdują się szczawiany, które mogą zaostrzyć objawy tych chorób.
Warto podkreślić, że nie odnotowano, poza powyższymi, innych przeciwwskazań do codziennego picia soku z buraka w dowolnych ilościach.

Sok z buraka można kupić już nie tylko w sklepach ze zdrową żywnością, ale również na półkach ze świeżymi warzywami oraz w aptekach. Warto zwrócić uwagę, by był to produkt pozbawiony dodatków: konserwantów i barwników. Świadczyć o tym może na przykład krótka data przydatności do spożycia. Sok z buraka czerwonego można także wykonać samodzielnie w domu przy pomocy dobrej sokowirówki. Choć jest to opcja bardziej czasochłonna, napój przygotowany w ten sposób jest najbogatszy w substancje odżywcze oraz błonnik. Do soku z buraka można dodawać np. sok z innych warzyw czy z cytryny, a ponadto ulubione zioła i przyprawy. Każdego dnia sok z buraków może smakować inaczej!

 

Serwis zywieniemazanczenie.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w serwisie należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.