>
>
Witamina B6 – niedobór, występowanie, dawkowanie i działanie.

Witamina B6 – niedobór, występowanie, dawkowanie i działanie.

Żywienie medyczne

W czym występuje witamina B6?

Witamina B6 obecna jest zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. To pozwala na jej dostarczenie zarówno w przypadku diety wegetariańskiej czy wegańskiej, jak i tej zawierającej mięso. Świetnym źródłem witaminy B6 jest mięso drobiowe, wieprzowe, a także kurze jaja, podroby oraz mięso tłustych ryb, np. makreli, łososia.

Witamina B6 niedobór występowanie dawkowanie i działanie

W produktach roślinnych witamina B6 występuje w dużych ilościach w pełnoziarnistych produktach zbożowych (w trakcie procesu oczyszczania oraz przemiału zbóż aż 90% witaminy B6 ulega zniszczeniu) , komosie ryżowej, kiełkach pszenicy, kaszy gryczanej, brązowym ryżu, nasionach roślin strączkowych, np. ciecierzycy, soi oraz orzechach. Dobrym źródłem witaminy B6 jest również kiszona kapusta, ziemniaki, brokuły, pomidory, awokado, a także papryka czerwona. Witamina B6 obecna jest również w białej fasoli i półksiężycowatej, szpinaku, kiełkach pszenicy, drożdżach oraz produktach mlecznych. Najwięcej tej witaminy w przypadku owoców znajduje się w kiwi oraz bananach.

Warto pamiętać, że na zawartość witaminy B znacząco wpływa przetwarzanie żywności. Smażenie, gotowanie, mrożenie albo peklowanie prowadzi do utraty witaminy B6 od 30 nawet do 50%. Warto także wiedzieć, że przyjmowanie niektórych leków utrudnia jej wchłanianie, np. tabletek antykoncepcyjnych.

Jakie są właściwości witaminy B6?

Rola witaminy B6 w organizmie człowieka jest bardzo szeroka. Jej działanie obejmuje:

  • regulację ciśnienia krwi,
  • wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.
  • poprawienie pracy układu immunologicznego, poprzez branie udziału w tworzeniu przeciwciał,
  • regulację pracy serca,
  • regulację skurczy mięśni,
  • wpływ na glikogenezę – przemianę glukozy w glikogen,
  • działanie łagodzące na skutki uboczne przyjmowania leków,
  • działanie wspomagające leczenie schorzeń nerek,
  • przeciwdziałanie tworzeniu się kamieni nerkowych,
  • ograniczanie nadmiernego wydalania kwasu szczawiowego wraz z moczem,
  • wspomaganie redukcji bólów oraz zesztywnień w obrębie dłoni i nadgarstka,
  • działanie łagodzące na objawy, które towarzyszą napięciu przedmiesiączkowemu,
  • wspomaganie leczenia zapalenia języka i warg,
  • wspomaganie leczenia nadmiernego wypadania włosów,
  • wspomaganie leczenia łojotokowego zapalenia skóry,
  • łagodzenie symptomów związanych z zespołem cieśni nadgarstka,
  • wpływ na glikogenolizę – proces rozkładu glikogenu w obrębie mięśni.

Oprócz wymienionych wyżej działań, witamina B6 jest także:

  • koenzymem dla ponad 100 enzymów, przez co wpływa na przyspieszenie wielu procesów zachodzących w ludzkim organizmie,
  • jest niezbędnym składnikiem do produkcji hemoglobiny – czerwonego barwnika krwi.

Duże dawki witaminy B6 mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona u osób palących. Badania wykazały także pozytywne oddziaływanie witaminy B6 w połączeniu z magnezem na zachowanie dzieci dotkniętych autyzmem.

Jakie są objawy niedoboru witaminy B6?

Do stanów, które narażają na znaczne niedobory witaminy B6 zalicza się m.in. otyłość, nadmierne spożywanie alkoholu, palenie papierosów, ale także schorzenia wątroby oraz nerek. Ponadto dieta dla osób z uszkodzoną wątrobą ma kilka zasad, które warto poznać. Również w przypadku uszkodzenia nerek, stosuje się specjalną dietę. W tego typu schorzeniach, często wykonuje się dializę. Warto zatem wiedzieć, jakie są domowe sposoby na przyspieszenie gojenia ran pooperacyjnych. A jakie są symptomy niedoboru witaminy B6?

Przemęczenie

Niedobór witaminy B6 skutkuje spadkiem wydajności układu krwionośnego oraz związany jest z dużym przemęczeniem mięśni szkieletowych i innych tkanek intensywnie pracujących. Jest to stan nazywany anemią i jest jednym z kluczowych symptomów przewlekłego niedoboru witaminy B6. Jego intensywność oraz szybkość pojawienia się, zależy także od jakości krwi danej osoby oraz prowadzonego przez nią trybu życia. Z tego względu ważne jest zdrowe odżywianie.

Mrowienie kończyn

Niedobór może prowadzić do neuropatii obwodowej, wywołanej uszkodzeniem nerwów. Objawia się ona mrowieniem, które odczuwalne jest w głębokich warstwach skóry, a czasem nawet ostrym bólem.

Osłabienie układu odpornościowego

Układ ten ma bardzo wysokie zapotrzebowanie na składniki odżywcze, w tym także witaminę B6. Jej niedobory powodują ogólne osłabienie jego aktywności oraz ilości krążących przeciwciał we krwi.

Wpływ na układ nerwowy

Niedobór witaminy B6 wiąże się z dynamicznymi zmianami nastroju. Najczęściej objawia się rozdrażnieniem, stanami depresyjnymi oraz okresowym lękiem.

Dolegliwości skórne

Osoba z niedoborem może doświadczyć łojotokowego zapalenia skóry. Jest to związane z niedoborem prawidłowo zbudowanego kolagenu, ale także osłabieniem pracy układu immunologicznego, co zwiększa ryzyko infekcji gruczołów łojowych, które znajdują się w okolicy mieszków włosowych.

Jakie są skutki nadmiaru witaminy B6?

Do nadmiaru witaminy B6 w organizmie może dojść w przypadku jej długotrwałej suplementacji w dawce powyżej 200mg na dobę. Niestety jej nadmiar może nieść ze sobą nieodwracalne skutki dla zdrowia. Hiperwitaminoza witaminy B6 może niekorzystnie wpłynąć na układ nerwowy i powodować:

  • bóle kończyn,
  • słabość mięśni,
  • zwyrodnienia tkanki nerwowej,
  • uczucie chłodu oraz mrowienia,
  • brak koordynacji mięśni.

Namiar witaminy B6 może także spowodować zaburzenia w gospodarce aminokwasów we krwi.

Jak dawkować witaminę B6?

Wysokość dzienna dawki witaminy B6 zależy od płci oraz wieku. Jednak zapotrzebowanie na nią wzrasta u osób starszych, którzy powinni stosować dietę dla osób dojrzałych, ale także kobiet ciężarnych i osób spożywających duże ilości białka. Ponadto osoby starsze są bardziej narażone na ogólne niedożywienie organizmu, o czym warto pamiętać.

Zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia głoszą, że nie powinno się przekraczać następujących dziennych dawek witaminy B6 w przypadku:

  • dzieci od 1 do 3 lat – 0,5 mg
  • dzieci od 4 do 6 lat – 0,6 mg
  • dzieci od 7 do 9 lat – 1 mg
  • dziewczynek i chłopców od 10 do 12 lat – 1,2 mg
  • dla dziewczyn od 13 do 18 lat – 1,2 mg
  • dla chłopców od 13 do 18 lat – 1, 3 mg
  • dla kobiet do 50 roku życia – 1,3 mg
  • dla kobiet po 50 roku życia – 1,5 mg
  • dla mężczyzn do 50 roku życia – 1,3 mg
  • dla mężczyzn po 50 roku życia – 1,7 mg
  • dla kobiet ciężarnych – 1,9 mg
  • dla matek karmiących – 2 mg.

Dawka powyżej 2 gram na dobę jest toksyczna dla organizmu i może wywołać skutki nadmiaru witaminy B6. 

Witamina B6 pełni szereg ważnych funkcji w organizmie człowieka. Warto suplementować ją w przypadku, gdy jest się narażonym na jej niedobory. Jednak należy przyjmować ją w racjonalny sposób, gdyż nadmiar witaminy B6 może prowadzić do poważnych dla zdrowia negatywnych skutków. Warto także zadbać o siebie w sposób kompleksowy, stosując dietę bogatą w antyoksydanty, uprawiając sport oraz wysypiając się. Jest to gwarancja zachowania dobrej kondycji zdrowia na długie lata.

Interesuje Cię temat żywienia klinicznego?

Zapisz się na newsletter Żywienie ma znaczenie i dowiaduj się o nowościach w naszym serwisie jako pierwszy.

Podziel się tym artykułem:

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij na Linkedin
Share on email
Wyślij e-mail

Powiązane produkty:

Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Energy DRINK
Fresubin Energy DRINK
Okres okołooperacyjny

Dbaj o siebie!

Nie musisz wychodzić z domu, zamów nasze produkty z wygodną dostawą pod same drzwi.

Mogą Cię zainteresować:

Poznaj nasze produkty

Diben DRINK
Diben DRINK
Cukrzyca
Fresubin Renal DRINK
Fresubin Renal DRINK
Niewydolność nerek
Fresubin Hepa DRINK
Fresubin Hepa DRINK
Niewydolność wątroby
Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Protein POWDER
Fresubin Protein POWDER
Wysokie zapotrzebowanie na białko
Fresubin Protein Energy DRINK
Fresubin Protein Energy DRINK
Choroby wieku podeszłego

Kupuj nasze produkty na mojFresubin.pl

Zapisz się do newslettera

Nie przegap nowości na Żywienie ma znaczenie.
Bądź na bieżąco z wiedzą dotyczącą żywienia klinicznego.

Zgoda na przetwarzanie danych według polityki prywatności*