>
>
Witamina D3 – dawkowanie i działanie. Jakie są jej źródła i właściwości? Co w przypadku jej nadmiaru lub niedoboru?

Witamina D3 – dawkowanie i działanie. Jakie są jej źródła i właściwości? Co w przypadku jej nadmiaru lub niedoboru?

ImmunologiaOsoba 65+Żywienie medyczne

Co to jest witamina D3?

Witamina D3 to jedna z grupy witamin D. Występuje w sposób naturalny w organizmach zwierzęcych. Zmniejsza ryzyko zachorowania na krzywicę i osteoporozę. Wykorzystywana jest także w leczeniu wyżej wymienionych chorób. Witamina D3 rozpuszcza się w tłuszczach, nie w wodzie. Jest odporna na wysoką temperaturę, a także na długotrwałe przechowywanie. Co ciekawe, witamina D3 jest wytwarzana przez organizm ludzki pod wpływem promieniowania słonecznego. Można ją jednak z powodzeniem dostarczyć także w jedzeniu lub suplementach diety.

Witamina D3 dawkowanie i działanie jakie są źródła i właściwości co w przypadku jej nadmiaru lub niedoboru

Jak dawkować witaminę D3?

W przypadku witaminy D3 dzienna dawka zależy od wieku pacjenta. Co do zasady im pacjent jest młodszy, tym mniej witaminy potrzebuje. W związku z powyższym dla niemowlaka do 6 miesiąca życia wystarczające jest dostarczenie 400 jednostek miary na na dobę, przy czym jednostka miary to nanogram na mililitr. Pomiędzy 6 a 12 miesiącem życia zaleca się, aby zapewnić od 400 do 600 jednostek na dobę. Dawkowanie należy zwiększyć od 1 roku życia – aż do 10 roku życia dziecka dzienna dawka powinna wynosić od 600 do 1000 jednostek na dobę, a w przypadku dzieci z otyłością konieczna jest suplementacja D3 w dawce od 1600 do 4000 jednostek (w zależności od stopnia otyłości). W kolejnych latach życia (11-18) dawka D3 zaleca się, aby dawka sięgała od 800 do 2000 jednostek na dobę, a w przypadku nastolatków z otyłością – od 1600 do 4000 jednostek.

W dalszym okresie, aż do 65 roku życia, powinno się dostarczać do organizmu ok. 2000 jednostek witaminy D3 (w przypadku otyłości – od 1600 do 4000 jednostek). Taką dawkę powinny stosować także kobiety w ciąży. Seniorzy powyżej 65 roku życia winni zapewnić swojemu organizmowi dawkę większą, bowiem od 2000 do 4000 jednostek, a w przypadku chorych na otyłość – od 4000 do 8000 jednostek na dobę.

Jakie są podstawowe źródła witaminy D3?

Istnieją dwa podstawowe źródła witaminy D3:

  • synteza skórna,
  • źródła pokarmowe.

W pierwszym przypadku organizm wytwarza witaminę w organizmie na skutek oddziaływania na niego promieniowania słonecznego. Co istotne, to właśnie w ten sposób powstaje znaczna część witaminy D3 obecnej w organizmie (od 80 do 100%). Niemniej proces wytwarzania witaminy D3 przez organizm zależy od pory roku oraz nasłonecznienia. Wskazuje się, że najbardziej efektywnie produkuje się ten makroelement pomiędzy majem a wrześniem, najczęściej w godzinach od 10:00 do 15:00. Należy przy tym pamiętać, że skóra nie wytworzy witaminy D3, jeżeli słońce będzie schowane za chmurami. Z tego względu ten sposób produkcji witaminy D3 jest nieefektywny w Polsce w okresie od października do marca. Witamina D3 nie jest jednak produkowana „na zapas”, bowiem w sytuacji, kiedy organizm wytworzy już potrzebną mu dawkę, podczas przebywania na słońcu wytwarzają się nieaktywne związki. W przeciwnym razie gromadzony makroskładnik byłby toksyczny dla zdrowia.

Drugim sposobem dostarczenia witaminy D3 do organizmu są źródła pokarmowe, przy czym za pomocą diety możliwe jest pokrycie jedynie 20% dziennego zapotrzebowania. Najwięcej witaminy D3 znajduje się w produktach, które cechuje pochodzenie zwierzęce w rybach (takich jak: węgorz, śledź w oleju, łosoś pieczony, śledź marynowany, sardynki, dorsz), olejach rybnych, jajkach, wątróbce oraz mięsie czerwonym i drobiowym. Bogate w witaminę D3 jest także mleko krowie oraz powstały w niego ser żółty.

Jakie właściwości ma witamina D3?

Witamina D3 właściwości wykazuje w wielu sferach. Wpływa bowiem na kilka ważnych układów znajdujących się w organizmie człowieka, w tym przede wszystkim na układ kostny. Makroskładnik odpowiada bowiem za mineralizację kości, przez co wspomaga prawidłowy rozwój tego układu, a także ma wpływ na regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej. Z tego względu należy przestrzegać, aby dzieci miały zapewnioną odpowiednią dawkę witaminy D3, gdyż w przeciwnym razie może dojść u nich do krzywicy, zaburzenia mineralizacji kości, a także do zmniejszenia masy kostnej. U osób dorosłych niedobór witaminy D3 może natomiast zwiększyć ryzyko osteoporozy, przez co ważne jest, aby odpowiedni poziom makroskładnika zachowały osoby starsze, które są szczególnie narażone na złamania.

Witamina D3 – na co pomaga poza układem kostnym? Z pewnością korzystnie wpływa na układ nerwowy. Niedobór witaminy może powodować zaburzenia snu, a w przypadku kobiety ciężarnej – zwiększać ryzyko wystąpienia zaburzeń autystycznych u dziecka. Witamina D3 oddziałuje także na układ mięśniowy, a jej niedobór może wywołać bóle mięśniowe. W zakresie układu odpornościowego witamina D3 ma właściwości antybakteryjne, antyproliferacyjne, a także antynowotworowe.

Witamina D3 – na co jeszcze? Otóż może także wpływać na budowanie odporności, co jest szczególnie ważne w czasach pandemii, a także przypadnie do gustu osobom uprawiającym morsowanie. A co daje witamina D3 w zakresie układu krążeniowego? Może mieć korzystny wpływ na leczenie przewlekłej niewydolności serca poprzez regulowanie stanów zapalnych. Ponadto witamina D3 wpływa na metabolizm w wielu tkankach, dzięki czemu wspomaga zdolność wątroby do regeneracji.

Co w przypadku niedoboru witaminy D3?

Niedobór witaminy D3 powstaje zwłaszcza w sytuacji, w której ciało nie jest regularnie wystawione na słońce. Do jego objawów należą przede wszystkim:

  • zmęczenie,
  • częste infekcje,
  • bóle kości oraz pleców,
  • nadmierne wypadanie włosów,
  • bóle mięśni,
  • depresja,
  • powolne gojenie ran.

Wśród pozostałych objawów niedoboru wskazać można także na zaburzenia widzenia, bezsenność, pieczenie w jamie ustnej oraz gardle, a także utratę apetytu, która w konsekwencji może doprowadzić nawet do niedożywienia. Skutki niedoboru witaminy D3 są natomiast dość poważne, bowiem może on doprowadzić do osteoporozy, rozmiękania kości, częstych złamań, skrzywień, zwyrodnień układu kostnego, a w u dzieci i młodzieży, którym brakuje witaminy w trakcie rozwoju – do krzywicy. W zakresie pozostałych układów znajdujących się w organizmie, niedobór witaminy D3 zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy, chorób układu krążenia, takich jak miażdżyca czy nadciśnienie krwi oraz chorób autoimmunologicznych i nowotworów. Ponadto skutkuje spadkiem odporności, a także wzmożoną sennością i problemami z koncentracją.

W związku z powyższym warto zapamiętać, że już 20 minut dziennie na świeżym powietrzu wystarczy, aby organizm wyprodukował odpowiednią ilość makroskładnika. Jeżeli nie jesteśmy w stanie dostarczyć go do organizmu poprzez skórną syntezę ani poprzez odpowiednią dietę, to konieczne może okazać się suplementowanie witaminy D3. Dawkowanie w takim przypadku również zależy od wieku pacjentów, dlatego przed zakupem jakichkolwiek suplementów diety warto skonsultować się ze specjalistą. Szczególnie ważne może okazać się to w przypadku osób starszych i leżących, których organizm zwyczajnie nie będzie w stanie wyprodukować wystarczającej dawki witaminy D3. Zastosowanie suplementów diety okaże się w takim przypadku najczęściej koniecznością.

Interesuje Cię temat żywienia klinicznego?

Zapisz się na newsletter Żywienie ma znaczenie i dowiaduj się o nowościach w naszym serwisie jako pierwszy.

Podziel się tym artykułem:

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij na Linkedin
Share on email
Wyślij e-mail

Powiązane produkty:

Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Energy DRINK
Fresubin Energy DRINK
Okres okołooperacyjny

Dbaj o siebie!

Nie musisz wychodzić z domu, zamów nasze produkty z wygodną dostawą pod same drzwi.

Mogą Cię zainteresować:

Poznaj nasze produkty

Diben DRINK
Diben DRINK
Cukrzyca
Fresubin Renal DRINK
Fresubin Renal DRINK
Niewydolność nerek
Fresubin Hepa DRINK
Fresubin Hepa DRINK
Niewydolność wątroby
Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Protein POWDER
Fresubin Protein POWDER
Wysokie zapotrzebowanie na białko
Fresubin Protein Energy DRINK
Fresubin Protein Energy DRINK
Choroby wieku podeszłego

Kupuj nasze produkty na mojFresubin.pl

Zapisz się do newslettera

Nie przegap nowości na Żywienie ma znaczenie.
Bądź na bieżąco z wiedzą dotyczącą żywienia klinicznego.

Zgoda na przetwarzanie danych według polityki prywatności*