>
>
Witamina F – niedobór, właściwości, dawkowanie i działanie.

Witamina F – niedobór, właściwości, dawkowanie i działanie.

Żywienie medyczne

Jakie jest zastosowanie i właściwości witaminy F?

Pomimo, że jest to witamina mało znana to odgrywa ona bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Znalazła ona szerokie zastosowanie w kosmetologii oraz medycynie. Witamina F jest naturalnym składnikiem dodawanym do wielu kosmetyków zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Jest całkowicie nietoksyczna, bezpieczna i łagodna dla wrażliwej skóry dziecka. I co ważne – nie powoduje żadnych podrażnień oraz uczuleń.

Witaminy F niedobór właściwości dawkowanie i dzałanie

Jest szeroko stosowana w kosmetologii ze względu na to, że wchodzi w skład błony komórkowej. Poprawa ogólną kondycję skóry, włosów oraz paznokci – redukuje zmiany trądzikowe i inne stany zapalne, reguluje wydzielanie łojotoku (poprawia funkcjonowanie gruczołów łojowych w skórze), wzmacnia paznokcie, włosy i naskórek, dzięki temu rany szybciej się goją. Ponadto pomaga utrzymać odpowiedni poziom wody w skórze zapewniając jej elastyczność i odpowiednie nawilżenie (leczenie problemów z nadmiernie suchą skórą), a także spowalnia jej starzenie się. Skóra bogata w witaminę F jest odporna na działanie niekorzystnych warunków pogodowych (m. in. wiatr i niskie temperatury).

Witamina F stosowana jest również na dużą skalę w medycynie. Znalazła zastosowanie w leczeniu problemów z niepłodnością, bolesnym miesiączkowaniem, nadżerkami oraz w przypadku pacjentów z częstymi krwawieniami z nosa (reguluje krzepnięcie krwi). Pomaga również w leczeniu alergii, reumatyzmu, stwardnienia rozsianego oraz chorób zapalnych żył. Jest to doskonały lek na problemy z łuszczycą, odleżyny, podrażnienia, odparzenia lub wysypki wywołane przez noszenie pieluchy u noworodków i niemowlaków.

Witamina F – jaka jest podstawowa funkcja witaminy F?

Przede wszystkim witamina F działa kojąco i regenerująco na skórę. Jednak nie da się przejść obojętnie obok szeregu innych funkcji, które spełnia w naszym organizmie. Gdy na co dzień towarzyszy Ci ogólne zmęczenie, brak motywacji, koncentracji i chęci do pracy, skarżysz się na kłopoty ze snem lub masz szereg innych dolegliwości m. in. katar, kaszel, bóle głowy. Odpowiedź jest prosta – możesz mieć obniżoną odporność, a Twój układ immunologiczny nie pracuje na najwyższych obrotach. Tak więc pytanie brzmi: jak temu zaradzić i jak poprawić pracę układu odpornościowego? Zadbaj o swój prawidłowy sen, unikaj sytuacji stresowych, spędzaj aktywnie czas z rodziną na świeżym powietrzu. Ale przede wszystkim zadbaj o zbilansowaną dietę bogatą w witaminy m. in. właśnie w witaminę F, która również podnosi odporność i chroni przed czynnikami chorobotwórczymi (grzyby, bakterie i wirusy). Nie zawsze dieta wystarcza, dlatego warto sięgnąć po dostępne na rynku suplementy, które uzupełnią niedobory. Witamina F obniża ryzyko zawału serca, udarów mózgu lub wystąpienia zmian naczyniowych i reguluje ciśnienie krwi. Stosowana jest w profilaktyce walki z miażdżycą, chroni przed marskością wątroby, chorobami nerek, obniża poziom cholesterolu we krwi oraz wspiera pracę układu nerwowego. Jak widzisz – mało popularna witamina, a ile niezliczonych korzyści dla naszego organizmu.

Jak dawkować witaminę F?

Przede wszystkim kwasy, które składają się na witaminę F powinny dostarczać około 5 % kalorii dziennie. W utrzymaniu odpowiedniego poziomu witaminy F w organizmie ważne jest również utrzymanie optymalnego stosunku między kwasem alfa-linolenowym (ALA) a kwasem linolowym (LA) i arachidonowym. Konieczne jest to ze względu na to, że tłuszcze te wykazują antagonistyczne właściwości, gdyż są z dwóch grup – kwas alfa-linolenowym z grupy omega-3, a kwas linolowy oraz arachidonowy z grypy omega-6. Dla przykładu – omega-6 powoduje powstanie stanu zapalnego, a Omega-3 hamowanie go. Optymalny stosunek omega-6 do omega-3 to 4:1 lub mniej. Taka „matematyka” może być skomplikowana i trudna do oszacowania, dlatego lepiej wcielić w życie zasadę, że należy spożywać odpowiednio 1,1-1,6 g/dzień kwasu ALA oraz około 11-16 g/dzień kwasu LA.

Jakie są oznaki niedoboru witaminy F?

Jeśli zauważysz u siebie poniższe objawy to znak, że możesz mieć problem z niedoborem witaminy F:

  • problemy ze skórą: zaczerwienienie, stany zapalne, złuszczanie naskórka, problemy z nadmiernym wydzielaniem łoju, skłonność do powstawania wągrów i wyprysków, sucha skóra, zajady,
  • problemy z płodnością – np. zaburzenia w procesie spermatogenezy plemników oraz bezpłodność,
  • problemy kobiece: bolesne menstruacje oraz uciążliwe objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS),
  • problemy z włosami oraz paznokciami – łamliwość paznokci oraz pojawienie się na nich plam, matowość włosów oraz ich rozdwajanie się, łupież,
  • obniżenie odporności i podatność na infekcje wywołane różnymi patogenami,
  • spowolnione gojenie się ran,
  • inne objawy: nadciśnienie, nadmierny wzrost wagi, zwiększone ryzyko zawału serca, zapalenie spojówek, częste krwotoki z nosa, stany zapalne jamy ustnej oraz cukrzyca i nowotwory.

Pamiętaj, że nie warto zwlekać i trzeba działać natychmiastowo. Jeśli zauważasz u siebie któreś z powyższych objawów to musisz zadbać o uzupełnienie witaminy F w swojej diecie lub wspomóc się witaminą F w tabletkach. Im dłużej nasz organizm będzie narażony na jej niedobór, tym objawy będą się nasilać i staną się dla nas bardziej dokuczliwe.

Jakie jest zapotrzebowanie na spożycie witaminy F?

Standardowe zapotrzebowanie dzienne dla dorosłej osoby wynosi 70 µg. Jeśli chodzi o dzieci, młodzież i kobiety w ciąży zalecane dawki są większe i powinny wynosić ok. 80 µg. Jak widać dzienne zapotrzebowanie na tą witaminę nie jest duże – wystarczy zjeść kilka migdałów lub ziaren słonecznika i pestek dyni albo polać sałatkę oliwą z oliwek lub innymi olejem roślinnym. Ważne jest, aby do diety włączyć zdrowe i naturalne oleje roślinne, które nie będą poddawane obróbce termicznej (smażenie), ponieważ ulegają wtedy utlenieniu, rozpadowi, a przy okazji wydzielają się toksyczne i rakotwórcze substancje. To ważne, aby nasza dieta była odpowiednio bogata w tą witaminę. Czasem jednak to nie wystarczy – wtedy pomocne będą suplementy – witamina F w tabletkach, która często występuje w połączeniu z witaminą A i E.

Zadbaj o swoje zdrowie już dziś. Nie czekaj, aż objawy przybiorą na silne, a ich konsekwencje będą niebezpieczne dla zdrowia. Obserwuj swój organizm i wprowadzaj zdrowe nawyki od teraz, a szybko zauważysz poprawę i poczujesz się lepiej.

Interesuje Cię temat żywienia klinicznego?

Zapisz się na newsletter Żywienie ma znaczenie i dowiaduj się o nowościach w naszym serwisie jako pierwszy.

Podziel się tym artykułem:

Udostępnij na Facebooku
Tweetnij
Udostępnij na Linkedin
Wyślij e-mail

Powiązane produkty:

frebini-energy-drink
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin-energy-drink
Fresubin Energy DRINK
Okres okołooperacyjny

Dbaj o siebie!

Nie musisz wychodzić z domu, zamów nasze produkty z wygodną dostawą pod same drzwi.

Mogą Cię zainteresować:

Poznaj nasze produkty

Fresubin_PlantBasedDrink_200ml_frontal_Vanilla_Jun2023_PL
Fresubin Plant Based Drink
Żywność medyczna zwierająca w 100% roślinne składniki
Fresubin-energy-drink
Fresubin Energy DRINK
Okres okołooperacyjny
Fresubin protein Poziomka
Fresubin Protein Energy DRINK
Choroby wieku podeszłego
supportan-drink
Supportan DRINK
Onkologia
Diben-DRINK
Diben DRINK
Cukrzyca
fresubin-2-kcal-hp
Fresubin 2 kcal HP
dojelitowy
Witaminy F niedobór właściwości dawkowanie i dzałanie

Zapisz się do newslettera

Nie przegap nowości na Żywienie ma znaczenie.
Bądź na bieżąco z wiedzą dotyczącą żywienia klinicznego.

Zgoda na przetwarzanie danych według polityki prywatności*