>
>
Witamina F – niedobór, właściwości, dawkowanie i działanie.

Witamina F – niedobór, właściwości, dawkowanie i działanie.

Żywienie medyczne

Jakie jest zastosowanie i właściwości witaminy F?

Pomimo, że jest to witamina mało znana to odgrywa ona bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Znalazła ona szerokie zastosowanie w kosmetologii oraz medycynie. Witamina F jest naturalnym składnikiem dodawanym do wielu kosmetyków zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Jest całkowicie nietoksyczna, bezpieczna i łagodna dla wrażliwej skóry dziecka. I co ważne – nie powoduje żadnych podrażnień oraz uczuleń.

Witaminy F niedobór właściwości dawkowanie i dzałanie

Jest szeroko stosowana w kosmetologii ze względu na to, że wchodzi w skład błony komórkowej. Poprawa ogólną kondycję skóry, włosów oraz paznokci – redukuje zmiany trądzikowe i inne stany zapalne, reguluje wydzielanie łojotoku (poprawia funkcjonowanie gruczołów łojowych w skórze), wzmacnia paznokcie, włosy i naskórek, dzięki temu rany szybciej się goją. Ponadto pomaga utrzymać odpowiedni poziom wody w skórze zapewniając jej elastyczność i odpowiednie nawilżenie (leczenie problemów z nadmiernie suchą skórą), a także spowalnia jej starzenie się. Skóra bogata w witaminę F jest odporna na działanie niekorzystnych warunków pogodowych (m. in. wiatr i niskie temperatury).

Witamina F stosowana jest również na dużą skalę w medycynie. Znalazła zastosowanie w leczeniu problemów z niepłodnością, bolesnym miesiączkowaniem, nadżerkami oraz w przypadku pacjentów z częstymi krwawieniami z nosa (reguluje krzepnięcie krwi). Pomaga również w leczeniu alergii, reumatyzmu, stwardnienia rozsianego oraz chorób zapalnych żył. Jest to doskonały lek na problemy z łuszczycą, odleżyny, podrażnienia, odparzenia lub wysypki wywołane przez noszenie pieluchy u noworodków i niemowlaków.

Witamina F – jaka jest podstawowa funkcja witaminy F?

Przede wszystkim witamina F działa kojąco i regenerująco na skórę. Jednak nie da się przejść obojętnie obok szeregu innych funkcji, które spełnia w naszym organizmie. Gdy na co dzień towarzyszy Ci ogólne zmęczenie, brak motywacji, koncentracji i chęci do pracy, skarżysz się na kłopoty ze snem lub masz szereg innych dolegliwości m. in. katar, kaszel, bóle głowy. Odpowiedź jest prosta – możesz mieć obniżoną odporność, a Twój układ immunologiczny nie pracuje na najwyższych obrotach. Tak więc pytanie brzmi: jak temu zaradzić i jak poprawić pracę układu odpornościowego? Zadbaj o swój prawidłowy sen, unikaj sytuacji stresowych, spędzaj aktywnie czas z rodziną na świeżym powietrzu. Ale przede wszystkim zadbaj o zbilansowaną dietę bogatą w witaminy m. in. właśnie w witaminę F, która również podnosi odporność i chroni przed czynnikami chorobotwórczymi (grzyby, bakterie i wirusy). Nie zawsze dieta wystarcza, dlatego warto sięgnąć po dostępne na rynku suplementy, które uzupełnią niedobory. Witamina F obniża ryzyko zawału serca, udarów mózgu lub wystąpienia zmian naczyniowych i reguluje ciśnienie krwi. Stosowana jest w profilaktyce walki z miażdżycą, chroni przed marskością wątroby, chorobami nerek, obniża poziom cholesterolu we krwi oraz wspiera pracę układu nerwowego. Jak widzisz – mało popularna witamina, a ile niezliczonych korzyści dla naszego organizmu.

Jak dawkować witaminę F?

Przede wszystkim kwasy, które składają się na witaminę F powinny dostarczać około 5 % kalorii dziennie. W utrzymaniu odpowiedniego poziomu witaminy F w organizmie ważne jest również utrzymanie optymalnego stosunku między kwasem alfa-linolenowym (ALA) a kwasem linolowym (LA) i arachidonowym. Konieczne jest to ze względu na to, że tłuszcze te wykazują antagonistyczne właściwości, gdyż są z dwóch grup – kwas alfa-linolenowym z grupy omega-3, a kwas linolowy oraz arachidonowy z grypy omega-6. Dla przykładu – omega-6 powoduje powstanie stanu zapalnego, a Omega-3 hamowanie go. Optymalny stosunek omega-6 do omega-3 to 4:1 lub mniej. Taka „matematyka” może być skomplikowana i trudna do oszacowania, dlatego lepiej wcielić w życie zasadę, że należy spożywać odpowiednio 1,1-1,6 g/dzień kwasu ALA oraz około 11-16 g/dzień kwasu LA.

Jakie są oznaki niedoboru witaminy F?

Jeśli zauważysz u siebie poniższe objawy to znak, że możesz mieć problem z niedoborem witaminy F:

  • problemy ze skórą: zaczerwienienie, stany zapalne, złuszczanie naskórka, problemy z nadmiernym wydzielaniem łoju, skłonność do powstawania wągrów i wyprysków, sucha skóra, zajady,
  • problemy z płodnością – np. zaburzenia w procesie spermatogenezy plemników oraz bezpłodność,
  • problemy kobiece: bolesne menstruacje oraz uciążliwe objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS),
  • problemy z włosami oraz paznokciami – łamliwość paznokci oraz pojawienie się na nich plam, matowość włosów oraz ich rozdwajanie się, łupież,
  • obniżenie odporności i podatność na infekcje wywołane różnymi patogenami,
  • spowolnione gojenie się ran,
  • inne objawy: nadciśnienie, nadmierny wzrost wagi, zwiększone ryzyko zawału serca, zapalenie spojówek, częste krwotoki z nosa, stany zapalne jamy ustnej oraz cukrzyca i nowotwory.

Pamiętaj, że nie warto zwlekać i trzeba działać natychmiastowo. Jeśli zauważasz u siebie któreś z powyższych objawów to musisz zadbać o uzupełnienie witaminy F w swojej diecie lub wspomóc się witaminą F w tabletkach. Im dłużej nasz organizm będzie narażony na jej niedobór, tym objawy będą się nasilać i staną się dla nas bardziej dokuczliwe.

Jakie jest zapotrzebowanie na spożycie witaminy F?

Standardowe zapotrzebowanie dzienne dla dorosłej osoby wynosi 70 µg. Jeśli chodzi o dzieci, młodzież i kobiety w ciąży zalecane dawki są większe i powinny wynosić ok. 80 µg. Jak widać dzienne zapotrzebowanie na tą witaminę nie jest duże – wystarczy zjeść kilka migdałów lub ziaren słonecznika i pestek dyni albo polać sałatkę oliwą z oliwek lub innymi olejem roślinnym. Ważne jest, aby do diety włączyć zdrowe i naturalne oleje roślinne, które nie będą poddawane obróbce termicznej (smażenie), ponieważ ulegają wtedy utlenieniu, rozpadowi, a przy okazji wydzielają się toksyczne i rakotwórcze substancje. To ważne, aby nasza dieta była odpowiednio bogata w tą witaminę. Czasem jednak to nie wystarczy – wtedy pomocne będą suplementy – witamina F w tabletkach, która często występuje w połączeniu z witaminą A i E.

Zadbaj o swoje zdrowie już dziś. Nie czekaj, aż objawy przybiorą na silne, a ich konsekwencje będą niebezpieczne dla zdrowia. Obserwuj swój organizm i wprowadzaj zdrowe nawyki od teraz, a szybko zauważysz poprawę i poczujesz się lepiej.

Interesuje Cię temat żywienia klinicznego?

Zapisz się na newsletter Żywienie ma znaczenie i dowiaduj się o nowościach w naszym serwisie jako pierwszy.

Podziel się tym artykułem:

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij na Linkedin
Share on email
Wyślij e-mail

Powiązane produkty:

Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Energy DRINK
Fresubin Energy DRINK
Okres okołooperacyjny

Dbaj o siebie!

Nie musisz wychodzić z domu, zamów nasze produkty z wygodną dostawą pod same drzwi.

Mogą Cię zainteresować:

Poznaj nasze produkty

Diben DRINK
Diben DRINK
Cukrzyca
Fresubin Renal DRINK
Fresubin Renal DRINK
Niewydolność nerek
Fresubin Hepa DRINK
Fresubin Hepa DRINK
Niewydolność wątroby
Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Protein POWDER
Fresubin Protein POWDER
Wysokie zapotrzebowanie na białko
Fresubin Protein Energy DRINK
Fresubin Protein Energy DRINK
Choroby wieku podeszłego

Kupuj nasze produkty na mojFresubin.pl

Zapisz się do newslettera

Nie przegap nowości na Żywienie ma znaczenie.
Bądź na bieżąco z wiedzą dotyczącą żywienia klinicznego.

Zgoda na przetwarzanie danych według polityki prywatności*