>
>
Zdrowe odżywianie bez tajemnic. Poznaj zasady zdrowego odżywiania

Zdrowe odżywianie bez tajemnic. Poznaj zasady zdrowego odżywiania

Inne

Zdrowe odżywianie na ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu człowieka. Niedobór składników odżywczych może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, a spożywanie nadmiernej ilości przetworzonych produktów, dieta uboga w witaminy czy drastyczne ograniczanie kalorii może negatywnie wpływać na samopoczucie, a także rozregulować metabolizm. Jak powinny wyglądać zasady zdrowego żywienia?

Czym jest dieta doustna (dieta przemysłowa) i jak ją stosować? Rodzaje diet przemysłowych

Zasady zdrowego odżywiania – czy piramida jest nadal aktualna?

Pierwsza piramida zdrowego odżywiania została opracowana w Stanach Zjednoczonych, a jej celem było przekazanie obywatelom podstawowych zasad pełnowartościowej diety. Jako najważniejsze elementy wymieniano wówczas produkty zbożowe – u podstaw ówczesnej piramidy zdrowego żywienia znalazło się pieczywo, ryż czy makaron w ilości od 6 do 11 porcji na dobę. Na wyższym poziomie znalazły się owoce i warzywa, następnie produkty mleczne i odzwierzęce, a także strączki, jaja, mleko, sery czy jogurty. Na samym szczycie piramidy znajdowały się tłuszcze zwierzęce oraz roślinne, a także słodycze, które należało spożywać stosunkowo rzadko.

Piramida przez lata ewoluowała, a dzisiaj wiadomo już, że niektóre jej założenia zdezaktualizowały się. Według aktualnych zaleceń dietetyków, zdrowe odżywianie powinno być łączone z aktywnością fizyczną i to właśnie ona znajduje się obecnie u podstaw nowej piramidy żywienia. Na wyższym poziomie plasują się za to owoce i warzywa bogate w witaminy, składniki mineralne, antyoksydanty i inne cenne dla zdrowia elementy. Warto, żeby produkty te pochodziły z ekologicznych upraw i były spożywane na surowo lub al dente – wówczas mają najwięcej cennych składników. Na kolejnym poziomie nowej piramidy żywienia znajdują się pełnoziarniste produkty zbożowe – chleb i bułki bogate w błonnik czy ciemny makaron. Wyżej mamy nabiał i mleko, które należy spożywać w ilości 2 szklanek dziennie, a nad nimi mięso, ryby i jaja oraz rośliny strączkowe. Na samym szczycie piramidy żywienia znajdują się oleje roślinne i orzechy, które należy spożywać zamiast tłuszczów zwierzęcych.

Zasady zdrowego żywienia – nie zapominaj o tym!

Zasady zdrowego żywienia – nie zapominaj o tym!

Piramida żywienia to drogowskaz, który wyznacza, jakie produkty i ile porcji dziennie należy dostarczać organizmowi. Oprócz tych zaleceń istnieją także inne wskazówki, dzięki którym można zachować zdrowie na lata. Przede wszystkim należy odżywiać się regularnie i unikać drastycznych diet. 5 posiłków dziennie spożywanych o stałych porach wprowadzi organizm i jego metabolizm w odpowiedni rytm, a także zapewni stały dopływ glukozy. Spożywane potrawy muszą też być różnorodne – na talerzu powinny znajdować się zarówno źródła białka (mięso), jak i warzywa czy owoce. Zdrowe żywienie powinno być oparte o produkty nieprzetworzone – należy unikać nadmiernej ilości fast-foodów, słonych przekąsek i słodyczy, które zawierają rafinowany olej palmowy, a także duże ilości groźnych dla organizmu tłuszczów trans. A co z suplementami? Lekarze i dietetycy podkreślają, że łykanie preparatów witaminowych jest z pewnością bardzo wygodne, jednak nie może zastąpić zrównoważonej diety dostosowanej do indywidualnych potrzeb.

Zdrowa dieta – a co z tłuszczem?

Przez lata pokutował mit, że należy bezwzględnie unikać tłuszczu w diecie. Dzisiaj już wiemy, że tłuszcze są organizmowi potrzebne – mają ogromny wpływ na funkcjonowanie mózgu, biorą udział w produkcji hormonów i enzymów, a także umożliwiają transport witamin A, D, E, K. Warto jednak pamiętać o tym, że należy spożywać zdrowy tłuszcz, np. znajdujący się rybach morskich (makrela, dorsz, łosoś, śledź, tuńczyk), wytłaczanych na zimno olejach roślinnych (słonecznikowy, lniany) i oliwie z oliwek, orzechach, migdałach, awokado, jajkach czy nasionach lnu. Produkty te są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Specjaliści zalecają spożywanie zdrowego tłuszczu w ilości do 150 g dziennie, 2-3 w tygodniu.

Czy sól szkodzi?

Sól jest organizmowi potrzebna – zawarty w niej sód reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową oraz wpływa na równowagę kwasowo-zasadową. Sól spożywana w nadmiarze może jednak zaszkodzić zdrowiu i przyczynić się do wystąpienia groźnych chorób, np. nadciśnienia tętniczego. Według Światowej Organizacji Zdrowia, dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 g, co odpowiada płaskiej łyżeczce. Zasady zdrowego żywienia każą nie tylko ograniczyć dosalanie potraw, ale także spożywanie produktów bogatych w sól, np. przetworzonych przekąsek, gotowych zup i sosów, kostek rosołowych czy wędlin.

Zasady zdrowego odżywiania – pij dużo wody

Organizm człowieka nawet w 70% składa się z wody, która pełni niezwykle ważną funkcję – pomaga rozpuszczać produkty przemiany materii i usuwać toksyny, umożliwia trawienie, ułatwia wchłanianie się substancji odżywczych, a także reguluje temperaturę ciała. Warto pamiętać, że dziennie wydalamy około 2 litrów wody, dlatego należy na bieżąco uzupełniać jej poziom. Dietetycy zalecają picie minimum 2 litrów niegazowanej wody dziennie, a w czasie upału zwiększenie tej ilości. Najzdrowsza będzie woda nisko zmineralizowana, którą należy pić małymi łykami.

 

Serwis zywieniemazanczenie.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w serwisie należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Interesuje Cię temat żywienia klinicznego?

Zapisz się na newsletter Żywienie ma znaczenie i dowiaduj się o nowościach w naszym serwisie jako pierwszy.

Podziel się tym artykułem:

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij na Linkedin
Share on email
Wyślij e-mail

Powiązane produkty:

Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Energy DRINK
Fresubin Energy DRINK
Okres okołooperacyjny

Dbaj o siebie!

Nie musisz wychodzić z domu, zamów nasze produkty z wygodną dostawą pod same drzwi.

Mogą Cię zainteresować:

Poznaj nasze produkty

Diben DRINK
Diben DRINK
Cukrzyca
Fresubin Renal DRINK
Fresubin Renal DRINK
Niewydolność nerek
Fresubin Hepa DRINK
Fresubin Hepa DRINK
Niewydolność wątroby
Frebini Energy DRINK
Frebini Energy DRINK
Dla dzieci
Fresubin Protein POWDER
Fresubin Protein POWDER
Wysokie zapotrzebowanie na białko
Fresubin Protein Energy DRINK
Fresubin Protein Energy DRINK
Choroby wieku podeszłego

Kupuj nasze produkty na mojFresubin.pl

Zapisz się do newslettera

Nie przegap nowości na Żywienie ma znaczenie.
Bądź na bieżąco z wiedzą dotyczącą żywienia klinicznego.

Zgoda na przetwarzanie danych według polityki prywatności*